Maandag kent langste radioluistertijd, piek rond 11 uur

Op maandag werd in 2024 het langst naar de radio geluisterd, Dit blijkt uit het gegevens van het NMO in het Audify Audiojaarrapport. De langste luistertijd op de dag werd tussen 11 en 12 uur gegenereerd.

Foto: Pixabay

Vorig jaar werd er door de luisteraar gemiddeld 793 uur radio geluisterd. De maandag gaat daarbij aan kop met iets meer dan 140 minuten, gevolgd door de dinsdag. In het weekend werd er, net als voorgaande jaren, minder lang naar de radio geluisterd met zondag als hekkensluiter met iets meer dan 100 minuten.

Verdeeld over de dag neemt de luisterdichtheid vanaf 6 uur in een rap tempo toe tot 9 uur. Het is dan ook niet voor niets dat de ochtendshow door de meeste stations als het belangrijkste programma van de dag wordt gezien. Vanaf 9 uur neemt de luisterdichtheid langzaam toe tot de piek tussen 11 en 12 uur. Vanaf 16 uur neemt de luisterdichtheid weer gestaag af.

Stijging luistertijd
De gemiddelde luistertijd van een luisteraar steeg in 2024 met 5,5 minuten naar 131. Dit is vooral te danken aan luisteraars van 50 jaar en ouder die langer zijn gaan luisteren. Bij de groep 13-19 jaar daalde de luistertijd namelijk naar 103 minuten, mar dit is altijd nog hoger dan de 91 minuten die gemiddeld geluisterd werd door de doelgroep 20-34 jaar.

Daarbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dan 20-34 jaar elektronisch gemeten wordt, terwijl 13 tot en met 17 jaar nog met een elektronisch dagboek gaat wat de deelnemer zelf moet invullen.

Het afgelopen jaar bereikte radio iedere week gemiddeld maar liefst 13,3 miljoen unieke Nederlanders van 13+ en ouder, wat neer komt op 87,6%, en per dag gemiddeld 8,7 miljoen luisteraars, oftewel 57,2%.

Gemiddeld luisterde een radioluisteraar in 2024 naar 15,7 verschillende zenders, iets minder dan in 2023. De groep 50 tot 64 jaar gaat daarbij aan kop met 16,9 verschillende zenders.

FM en IP even groot
FM was in 2024 goed voor 30% van al het radio luisteren, een daling van 4%-punt ten opzichte van een jaar eerder. IP (internet) steeg in 2024 naar eveneens 30%, gevolgd door DAB+ met 17% en kabel met 15%. Het gaat hierbij om cijfers van de doelgroep 18+, waarvan elektronisch gemeten wordt op welke wijze ze luisteren.

Ondanks het afnemende marktaandeel van FM is het nog altijd logisch dat radiostations in 2023 bij de veiling miljoenen investeerden in het verkrijgen van een FM-kavel. Want vooral bij de groep 18-49 jaar, die het belangrijkst is voor de adverteerders, is FM met ruim 36% aandeel nog altijd de belangrijkste methode om naar radio te luisteren. Met de daaraan gekoppelde DAB+-capaciteit loopt het aandeel etherradio op naar ruim 50% aandeel.

Kabel heeft met 146 minuten de langste luistertijd, gevolgd door IP (133), DAB+ (89) en FM (77).

Audify Audiojaarrapport 2024
Download hier het Audify Audiojaarrapport 2024 met alle inzichten in de reclame-investeringen, luistercijfers en ontwikkelingen van de audiomarkt. [RadioWereld.NL]