Christian van Thillo, topman en mede-eigenaar van DPG Media, noemt radio vaak ‘de verborgen parel’ van de media. “Het is nog steeds een ontzettend populair medium, nauwelijks aangetast door de opkomst van streamingdiensten en podcasts”, zo zegt hij in het Jaarverslag van DPG.

DPG Media is naast uitgever van vele dagbladen en tijdschriften ook actief met radio. In zowel Nederland als Vlaanderen zijn dit Qmusic en Joe, terwijl het bedrijf in Vlaanderen ook actief is met de digitale rockzender Willy.
“Ik ben erg trots op onze radiomakers”, aldus Van Thillo. “Het zijn gepassioneerde vakmensen, die onze radiozenders van nul hebben opgestart om ze daarna zorgvuldig op te bouwen tot de best beluisterde stations van België en Nederland.”
Lange weg
En het succesvol maken van de radiostations kende een lange weg. In Vlaanderen begon dit in 2001 na een jarenlange discussie over het radiomonopolie van de publieke omroep VRT. “Het werd niet meteen een eclatant succes”, erkent de topman van DPG. “De CEO van de publieke omroep merkte venijnig op dat er blijkbaar geen behoefte bestond aan commerciële radio. Voor ons een extra motivatie om van Qmusic een succes te maken: elke dag opnieuw iets beter. Pas na drie jaar begon de formule eindelijk aan te slaan.”
In Nederland was het succesvol maken van radio ook een werk van lange adem. In 2005 werd Noordzee FM gekocht en omgedoopt tot Qmusic. “We wisten dat we een heel sterk concept hadden, maar het duurde in Nederland ook meerdere jaren voor de zender van de grond kwam en de weg naar boven vond.”
Grote les
Momenteel behoren Qmusic en Joe in zowel Nederland als Vlaanderen tot de populairste radiostations, al is Joe in Nederland nog druk in opbouw. “Radio is je vriend en die maak je niet in een dag. Dat was de grote les voor ons: als je in je formule gelooft, hou dan vol, heb geduld en laat je door niets en niemand afleiden.” [RadioWereld.NL]