Luistercijfers VK: Recordbereik voor popzender Heart

De popzender Heart heeft een nieuw record gezet als het om bereik gaat. Dit blijkt uit de luistercijfers van RAJAR. In het eerste kwartaal van 2025 steeg het bereik van Heart 10,19 miljoen luisteraars per week.

Met alle digitale themakanalen erbij, zoals Heart 80s en Heart Dance stijgt het aantal luisteraars per week zelfs naar bijna 13,39 miljoen. En dat zijn er meer dan BBC Radio 2 bijvoorbeeld bereikt.

Themakanalen blijken zeer lucratief te zijn voor commerciële radiopartijen. Daarom werden er de afgelopen jaren velen gelanceerd die gekoppeld zijn aan grote merken zoals Heart, Capital, Smooth Radio, Greatest Hits Radio, Absolute Radio of Kiss.

Het voordeel van deze themakanalen is dat ze relatief goedkoop zijn. Het aantal gepresenteerde uren is beperkt en vaak draaien de stations op voicetracks. Maar ze zorgen wel voor bereik en dat is handig omdat deze kanalen in pakketten mee verkocht worden met de hoofdkanalen aan adverteerders.

Daarnaast helpt het de commerciële partijen om marktaandeel van de BBC af te snoepen. Zo hebben de commerciële radiostations in totaal 54,9% marktaandeel tegenover 43,1% voor de BBC. Bij de adverteerders interessante doelgroep 18-44 jaar is het verschil nog groter: 67,4% voor de commerciëlen tegenover 29,2% voor de BBC. Maar ook bij de doelgroep 45+, wat traditiegetrouw het domein van de BBC is, verliest de staatsomroep. Zowel de BBC als de commerciëlen scoren hier 49,3% marktaandeel.

Om het tij te keren start de BBC binnenkort met drie extra radiostations op DAB+: Radio 1 Dance, Radio 1 Anthems en Radio 3 Unwind. Een verzoek om met een oldieskanaal van Radio 2 te beginnen werd tegengehouden door mediaregulator Ofcom.

Nationaal
BBC Radio 2 blijft met 13,5% het populairste radiostation van het VK, al verloor het station marktaandeel. In de ochtend daalde het aantal luisteraars met 372.000 luisteraars naar 6,45 miljoen. En dat is verklaarbaar doordat Zoe Ball eind december afzwaaide en opvolger Scott Mills pas eind januari begon. Toch zijn de cijfers ver verwijderd van de ruim 9 miljoen luisteraars die Chris Evans en Terry Wogan ooit trokken in de ochtend op 2.

Tekst gaat verder onder de tabel

Greatest Hits Radio blijft het grootste commerciële station als het om marktaandeel gaat. De zender was in het eerste kwartaal van dit jaar goed voor 6,1% marktaandeel, gevolgd door Heart met 5,9%. Daarentegen heeft Heart met Jamie Theakston en Amanda Holden de populairste commerciële ochtendshow met ruim 4,3 miljoen luisteraars, ruim 300.000 meer dan het laatste kwartaal van vorig jaar. Toen was Theakston enkele maanden afwezig wegens gezondheidsredenen.

Londen
In Londen blijft BBC Radio 4 de grootste met 13,9%, gevolgd door BBC Radio 2 met 10,0% (-1,2%-punt).

LBC blijft de grootste commerciële radiozender in de hoofdstad. Het marktaandeel steeg naar 8,6%, waardoor het verlies in het vierde kwartaal weer goedgemaakt is. In tegenstelling tot de landelijke cijfers kreeg Heart in Londen een flinke tik. Het marktaandeel daalde met 0,7%-punt naar 4,9%. Ook zusterstation Capital zag het marktaandeel flink dalen, waardoor de hitzender niet alleen rivaal BBC Radio 1, maar ook 5Live voor zich moet dulden.

Flink verlies was er ook voor Smooth Radio, terwijl Magic stabiel bleef.

Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat Heart nog steeds aan kop, al is hier ook verlies te zien. Gemiddeld luisterden er in het eerste kwartaal 783.000 luisteraars (-43.000) naar Heart Breakfast met Theakston. Nick Ferrari op LBC volgt vlak daarachter met 743.000 luisteraars. Ook dit is minder (-73.000) dan in het vierde kwartaal.

Capital Breakfast met Jordan North, Siân Welby en Chris Stark trok gemiddeld 649.000 luisteraars (+11.000), terwijl Harriet Scott met nieuwe vaste sidekick Gok Wan, die overigens pas eind januari startte, volgen met 424.000 luisteraars (-18.000).

Om de luisteraar terug te lokken naar Magic is het station vorige week met een grote nieuwe reclamecampagne begonnen. De tv-stop die hierbij hoort is hieronder te bekijken.

Digitaal
Digitale radio won in het Verenigd Koninkrijk in het eerste kwartaal weer terrein en was goed voor 73,3%, terwijl FM/AM daalde naar een nieuw dieptepunt van 26,7%. DAB(+) blijft met 42,1% het grootste platform om radio te luisteren. Online volgt met 28,5%, waarvan ruim 17% voor rekening van de smartspeaker komt.

De grootste digitale radiozender is nog altijd BBC 6Music met 2,57 miljoen luisteraars en 2,4% marktaandeel. BBC Radio 4 Extra is goed voor 1,4%.

Kisstory is de grootste digitale commerciële zender als het om bereik gaat. Wekelijks temmen er ruim 2 miljoen luisteraars af op het station. Absolute Radio is met 1,3% de grootste commerciële digitale zender als het om marktaandeel gaat, gevolgd door Gold Radio (1,0%), Boom radio (0,9%) en Planet Rock (0,8%). [RadioWereld.NL]