NPO Radio 2 was in week 18 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 11,9%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 10,8%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 8,8%.
Ook de afgelopen week waren was er nog schoolvakantie waardoor het luistergedrag anders was.
NPO Radio 2 ziet een groot deel van de winst van de Koninklijke 500 weer verdampen, maar blijft marktleider. Qmusic blijft tweede qua marktaandeel, maar met ruim 4,3 miljoen luisteraars wel bereikleider. Radio 538 ziet een deel van de winst van de Dutch 1000 verdwijnen, maar blijft stevig derde.
Opvallend is de flinke stijging van Joe, die zonder lijstje of grote actie opeens een vol procentpunt wint. Zowel het weekbereik als de gemiddelde luistertijd maken een flinke stap omhoog.
Radio Veronica doet goede zaken met de Top 1000 van de 70s, waar vooral de luistertijd door verlengd werd. Ook opvallend is de flinke stijging van zusterstation Slam, waar zowel het marktaandeel als het weekbereik en de gemiddelde luistertijd een positieve boost krijgen.
Aanpassingen
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.
En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]