NMO Luisteronderzoek week 19-2025: NPO Radio 2 is marktleider

NPO Radio 2 was in week 19 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,2%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,7%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 8,9%.

Foto: Pixabay

Ook vorige week waren er in delen van het land nog schoolvakanties. Daarnaast waren veel mensen vrij in verband met bevrijdingsdag. Hierdoor wijkt het luistergedrag vaak af.

NPO Radio 2 wint weer wat terrein en slaat hiermee de aanval van Qmusic af. Laatstgenoemde wint bijna een procentpunt mede door de langere gemiddelde luistertijd. Daarnaast heeft Q met ruim 4,33 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.

Radio 538 blijft nipt derde, maar voelt wel de hete adem van NPO Radio 1 in de nek. De publieke nieuwszender wint een vol procentpunt.

Radio 10 verliest een half procentpunt, maar blijft groter dan rivaal Joe. Radio Veronica ziet het effect van de Top 1000 van de 70s weer verdwijnen.

Korte luistertrajecten
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.

En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]