NMO Luisteronderzoek week 23-2025: NPO Radio 2 is marktleider

NPO Radio 2 was in week 23 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 11,8%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,5%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 11,0%. 

Foto: Pixabay

NPO Radio 2 is, ondanks dat het marktaandeel is gedaald, terug aan kop. Ook Qmusic levert fors in, maar blijft met ruim 4,1 miljoen luisteraars bereikleider.

Grote winnaar van afgelopen week is Radio 538. Door de Top 1000 van de 90s schiet het marktaandeel ruim 2%-punt omhoog. Dit komt met name door de flink gestegen luistertijd.

Winst is er ook voor NPO Radio 1, Radio 10 en Joe. 3FM wint marktaandeel dankzij de Top Megahit.

Korte luistertrajecten
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.

En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]