Adverteerders steken 118 miljoen euro in audioreclame

Adverteerders hebben in de eerste helft van 2025 ruim 118 miljoen euro uitgegeven aan audioreclame. Dat bedrag is bijna gelijk aan dezelfde periode van recordjaar 2024. De cijfers komen uit de nieuwste rapportage van marketingorganisatie Audify.

Radio blijft de grootste speler. Met 103,5 miljoen euro aan spotreclame gaat 88 procent van alle audiobestedingen naar radio. Daarmee is het de absolute motor van de radiowereld.

Digitale reclame groeit door. In de eerste zes maanden werd daar 6,5 miljoen euro in geïnvesteerd, een stijging van 8 procent. Podcasts doen het nog beter. De uitgaven daaraan stegen met 25 procent naar 2,1 miljoen euro. Volgens Audify komt dat mede door nieuwe aanbieders die de markt betraden. Ook branded content is populair. Daar ging 5,9 miljoen euro naartoe.

Opvallend is de verschuiving in de sectoren die het meest uitgeven. Retail, Transport en Telecom & ICT voeren nu de top drie aan en zijn samen goed voor de helft van alle radioreclame. Financiële Dienstverlening leverde in en zakte van de tweede naar de vierde plaats, met een daling van bijna 20 procent.

De grootste adverteerders in audioreclame zijn supermarkten en telecombedrijven. Lidl, Odido, KPN, Aldi en Albert Heijn vormen de top vijf merken. [RadioWereld.NL]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *