Qmusic was in week 37 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,2%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,7%, gevolgd door NPO Radio 1 op de derde plaats met 8,4%.
Qmusic ziet het marktaandeel iets dalen, maar blijft ruimschoots marktleider voor NPO Radio 2. Daarnaast heeft Q met ruim 4,1 miljoen luisteraars nog altijd het hoogste weekbereik.
Flinke winst is er voor NPO Radio 1 en NPO Radio 5, terwijl Radio 538 opeens een flinke duik naar beneden maakt.
Joe stijgt dankzij de 80s Top 800 naar de zesde plaats. Ook Radio Veronica maakt door de Top 3000 weer een flinke sprong omhoog.
Van Radio 8FM en Joe Non-stop worden momenteel alleen de 18+ cijfers gerapporteerd.
Minstens 14 respondenten
Radiozenders worden in onderstaande tabel alleen getoond als ze in de gekozen periode, doelgroep of het tijdvak door minstens 14 respondenten zijn beluisterd. Dit is nodig om betrouwbare cijfers te kunnen geven, met een betrouwbaarheid van 95 procent. Zijn het er minder dan 14, dan wordt de zender niet getoond. Daardoor kan het gebeuren dat een zender de ene week wel zichtbaar is in de luistercijfers, en de andere week niet.
Korte luistertrajecten
Sinds week 15 (2025) worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.
En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]