Sloganoorlog tussen Engelse radiostations

In de stad Manchester, in het noordwesten van Engeland, en Cornwall, in het zuidwesten van Engeland is een ware sloganoorlog uitgebroken tussen rivaliserende radiostations. In Manchester wordt er gestreden om de titel ‘Manchester’s number one hit music station’, terwijl in Cornwall twee stations claimen ‘The original more Music station’ te zijn, zo meldt RadioToday.

Om aan het publiek duidelijk te maken waar ze voor staan, hebben vele radiostations een slogan, ook wel baseline, pay-off of claim genoemd.

Bekende slogans van Nederlandse radiostations zijn ‘Have a nice day’ (Sky Radio), ’Is overal’ (Radio 2), ‘Bespaart je de onzin’ (BNR), ‘80’s & 90’s Hits’ (Radio Veronica) en ’10 Hits op een rij, reclamevrij’ (Wild FM Hitradio).

Helaas komt het ook wel eens voor dat twee rivalerende radiostations doelbewust of stomtoevallig besluiten om dezelfde slogan te hanteren. In Engeland braken de afgelopen weken twee van deze ‘oorlogjes’ uit, wat toch wel voor enige verwarring bij de luisteraars zorgt.

Global radio besloot vorige maand voor zijn regionale hitnetwerk Galaxy de slogan te wijzigen van ‘Love Music’ in ‘Number one hit music station’.  Dit naar voorbeeld van zusterstation Capital FM in Londen, dat zich als ‘London’s number one hit music station’ profileert. Galaxy 102 in Manchester werd dus logischerwijs ‘Manchester’s number one hit music station’. Dit echter tot grote woede van de lokale hitzender Key 103, die de slogan al enkele maanden gebruikt. Beide stations zijn echter niet van plan om hun slogan te wijzigen.

Vorige week ontstond in Cornwall een soortgelijke situatie. Het lokale radiostation Pirate FM claimt hier ‘The Original More Music Station’ te zijn, terwijl Atlantic FM vindt dat het ‘The South West’s Original More Music Station’ is. Ook hier weigeren beide stations voor elkaar te buigen.

Niet alleen in Engeland, maar ook in het buitenland komt het voor dat rivaliserende radiostations hetzelfde claimen. In Duitsland stonden vorig jaar de RPR1 en een groep van lokale radiostations, waaronder Antenne Kaiserslautern en Antenne Pfalz, tegenover elkaar voor de rechter stonden om te beslissen wie ‘Die meiste musik’ draaide. Uiteindelijk moest RPR1 het onderspit delven. In Nederland ontstond in 2006 nog enige tijd verwarring, nadat Sky Radio een slogan gebruikte die erg leek op die van toenmalige concurrent RTL FM. Die claimde ‘Meer muziekvariatie’, terwijl Sky Radio korte tijd later op de proppen kwam met ‘Meer muziek, meer variatie’. [RS/Radio.NL]