Los Angeles heeft opnieuw twee stations die zich het populairst van de stad mogen noemen. Alleen deelt 104.3 My FM (KBIG) deze plaats nu niet met zusterstation 102.7 KIIS FM, maar met K-Earth 101 (KRTH). Het was bijna een jaar geleden dat de classic hitszender op 1 stond. In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) het populairst.
The Greatest Hits on Earth
Anderhalf jaar geleden ging het roer om bij K-Earth 101. Bijna alle jaren ’60 hits zijn van de playlist gehaald. In plaats hiervan worden meer hits uit de jaren ’80 gedraaid. Daarnaast worden ook al hits uit de jaren ’90 gedraaid.
Ook is de playlist flink versmald naar ca. 200 platen, waardoor ook echt alleen de populaire hits uit het verleden gedraaid worden.
De wijzigingen zorgde ervoor dat K-Earth 101 vorig jaar juni al eens op de hoogste trede stond. Nu is het weer goud voor de classic hitszender. Ondanks dat het marktaandeel met 0,1%-punt daalde is de zender met 5,1% het populairst in de filmstad. Wel moet K-Earth 101 deze plek delen met My FM. Ook de popzender zag het marktaandeel dalen. Dit keer 0,3%-punt, zo blijkt uit de mei cijfers van Nielsen Audio.
Ook de nummers 3 en 4 verloren beide marktaandeel. KIIS FM daalde 0,4%-punt en staat nu met 5% marktaandeel op plaats 3, een plek die weer even wennen is voor de hitzender, want KIIS staat steevast in de top 2. Ook zusterstation KOST 103.5 daalde en staat nu met 4,5% op de vierde plaats.
Lachende derde
De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) steeg voor de derde maand op een rij. Dit keer steeg het marktaandeel met een half procentpunt naar 4,4%. Vier maanden geleden scoorde de zender nog slechts 2,6% marktaandeel. The Wave profiteert van de formatwijziging van Hot 92.3 (KHHT) naar Real 92.3 (KRRL). The Wave besloot gelijk de laatste smooth jazz platen van de playlist te halen en meer oudere r&b en soul te gaan draaien, zoals Hot deed.
De hip-hopzender Real 92.3 zag het marktaandeel met 0,2%-punt stijgen naar 3,3% en ook rivaal Power 106 (KPWR) wist het dalende marktaandeel eindelijk een halt toe te roepen.
Kijkend naar de doelgroepen dan is KIIS het populairst bij de groepen 18-34 jaar en 18 tot 49 jaar. My FM leidt bij de doelgroep 25 tot 54 jaar.
New York City
In de Big Apple blijft Lite FM het populairst. Wel daalde het marktaandeel van de popzender met 0,3%-punt naar 7,6%. De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 klimt langzaam weer uit het dal en steeg met 0,2%-punt naar 6,5%. Het hoogste marktaandeel sinds december.
Grote winnaar deze meting is WBLS 107.5. De urban popzender steeg met maar liefst 1,1%-punt naar 6,0% wat goed is voor een derde plaats. Ook Z100 (WHTZ) had een goede mei maand. De hitzender steeg met 0,4%-punt naar 5,6% en staat nu vierde.
De Spaanstalige zender Mega 93 9 (WSKQ) zag het marktaandeel dalen naar 5,5% en duikelt hierdoor van de derde naar de vijfde plaats.
Lite FM is voor de zevende meting op een rij marktleider bij de doelgroep 25-54 jaar. Z100 heeft met marktleiderschap herovert bij de groepen 18-34 jaar en 18-49 jaar. [Radiowereld.NL]