Commerciële deal 3FM roept vraagtekens op

De voorwaarden van een commerciële deal die de publieke omroep 3FM heeft afgesloten, hebben veel vragen opgeroepen bij de politiek. Aanleiding is de komende Serious Request-actie van 3FM, waarvoor de zender net als eerdere jaren in zee is gegaan met frisdrankgigant Coca-Cola. Coca-Cola Nederland is één van de hoofdsponsors bij de jaarlijkse decemberactie van 3FM voor het goede doel.

Daarom zou de frisdrankmaker volgens een e-mail die de Telegraaf in bezit heeft verantwoording aan de zender 3FM moeten afleggen over de omgang rond kersttijd met andere media, zoals Skyradio. 3FM geeft aan dat er helemaal geen sprake is van een exclusiviteit.

De SP wil van staatssecretaris Van Bijsterveldt (Media) weten of die exclusiviteit wel in de haak is. Het CvdM stelt namelijk strenge voorwaarden aan het sponsoren van evenementen door publieke omroepen.

Kamerlid Van Dijk vraagt zich af of de publieke omroep niet over de schreef gaat, door zichzelf een ’commerciële machtspositie’ te verschaffen. „Sponsoring van goede doelen is prima, maar verder dient de publieke omroep onafhankelijk te zijn”, vindt Van Dijk.

De woordvoerster van 3FM Serious Request laat volgens de Telegraaf weten dat ieder jaar netjes bij het Commissariaat ontheffing aangevraagd voor het evenement met het Glazen Huis. Bij die aanvraag wordt ook de complete financiële huishouding voor het project uit de doeken gedaan. [Radio.NL/Telegraaf]