Miljoenenclaim Persgroep wegens branden zendmasten

De Persgroep gaat miljoenen claimen wegens schade door de branden in de zendmasten in Lopik en Smilde vorig jaar. Dat zou dochter Q-music veel advertentie-inkomsten hebben gekost, zo meldt de NRC volgens Adformatie. Q-music was door de branden maandenlang slecht te ontvangen.

De branden hebben Q-Music volgens topman Christian van Thillo bijna 1 procent aan marktaandeel en 7,8 procent aan advertentie-inkomsten gekost. Dat zegt hij in NRC Handelsblad. ‘Wij waren een van de grootste slachtoffers, aldus Van Thillo.

De Persgroep zag vorig jaar de omzet dalen van 913 naar 900 miljoen euro. De winst steeg van 34 naar 40 miljoen euro. Het bedrijf haalt 78 procent van zijn inkomsten uit kranten en tijdschriften, de rest uit radio, tv en internet.

Bij de dagbladen daalden met name de inkomsten uit personeelsadvertenties (in Nederland 18 procent, in België 10 procent). Reclame-inkomsten uit online stegen wel, maar vormen nog slechts 10 procent (Nederland) en 21 procent (België) van de totale advertentie-inkomsten. Van Thillo is met name tevreden over de netto kasstroom van de Persgroep. Die steeg 9 procent naar 117 miljoen euro. Dat, plus de vrijwel schuldenvrije positie, kan de weg vrijmaken voor nieuwe overnames.

Skyradio
Ook de eigenaar van de Skyradio Group, Telegraaf Media Groep (TMG), wil een schadeclaim indienen vanwege de zendmastproblematiek. De schade komt voort door de brand op de toren van Smilde, waar Skyradio en Radio Veronica een zender op hadden staan. Sky was door het wegvallen van de 101 FM in 1 keer de hele dekking in Noord-Nederland kwijt. [NRC Handelsblad/Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten