VS: Limbaugh boycot kost radiostations miljoenen

De boycot van adverteerders rondom de show van Rush Limbaugh heeft veel radiostations flink geld gekost. Alleen al Cumulus Media, die de show op 38 radiostations uitzendt, claimt het eerste kwartaal al miljoenen aan reclame-inkomsten te zijn misgelopen. Verwacht wordt dat bij Clear Channel, die Limbaugh op nog meer stations uitzendt en ook verantwoordelijk is voor de distributie, het verlies nog vele malen groter is.

Rush Limbaugh was onlangs volop in het nieuws, nadat hij een studente, die vond dat de anticonceptiepil door verzekeraars moet worden betaald, uitschold voor slet en hoer. Het zorgde voor een storm aan kritiek, waarbij vele adverteerders besloten om hun reclames te annuleren tijdens het programma van Limbaugh. Onder meer Carbonite, Sleep Train Mattress, AOL, John Deere, Allstate Insurance, Geico en jcpenney haakten af als adverteerders.

Maar ondanks dat de storm in de media rondom Limbaugh flink is afgenomen, keren de weggelopen adverteerders nog nauwelijks terug. De pijn hiervan voelen bijna alle 600 radiostations die de show van de conservatieve talkshowpresentator dagelijks uitzenden.

Normaal gesproken blijven cijfers over het verlies aan reclame-inkomsten door dergelijke incidenten angstvallig geheim. Lew Dickey, directeur van Cumulus Media, klapte echter uit de school. De op twee na grootste aanbieder van commerciële radio zendt Rush Limbaugh uit op 38 van zijn radiostations, waaronder de talkzender 77 WABC in New York City. Dickey claimt het eerste kwartaal van dit jaar al miljoenen aan reclame-inkomsten te zijn misgelopen door het incident rondom Limbaugh. Volgens de directeur zag Cumulus het eerste kwartaal zijn omzet dalen met 3,5%, waarvan 1% het gevolg is  van de adverteerdersboycot rondom de show van Limbaugh.

Verwacht wordt dat het verlies aan reclame-inkomsten bij Clear Channel, de grootste aanbieder van commerciële radio in de VS, nog veel groter is. Clear Channel zendt Limbaugh op meer dan 100 stations uit. Daarnaast is het eigenaar van Premiere Radio Networks, de distributiemaatschappij die verantwoordelijk is voor de verspreiding van de radioshow en de landelijke reclameverkoop.

Limbaugh zelf beweerde onlangs dat de boycot van adverteerders nauwelijks effect heeft gehad en dat de luistercijfers flink zijn gestegen. Een aantal adverteerders zouden zelfs alweer staan te trappelen om weer reclames uit te gaan zenden tijdens zijn show.

Overigens is het niet vreemd dat juist Cumulus uit de school klapt over het verlies aan reclame-inkomsten door de tirade van Limbaugh. Vorige maand kwam het mediaconcern met een alternatief voor de show van ‘El Rushbo’: oud gouverneur Mike Huckabee. Zijn radioshow wordt nu via ruim 180 radiostations uitgezonden en staat tegenover Limbaugh geprogrammeerd. Cumulus is verantwoordelijk voor de distributie van de show en de landelijke reclameverkoop. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten