De Telegraaf Media Groep (TMG) behaalde in het tweede kwartaal een 41 procent lagere nettowinst op een 1,8 procent lagere omzet. Dat meldde het mediabedrijf vrijdag achter onder meer De Telegraaf, Hyves en Skyradio. Alleen door de Skyradio Group uit Naarden wist TMG 3,9 procent meer inkomsten uit reclames te halen.
De omzet over het tweede kwartaal bedroeg 144,3 miljoen euro, tegen 147 miljoen euro in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De inkomsten uit de oplage stegen met 7,3 procent, maar dat kwam vooral door de aankoop van een Franse puzzeluitgever.
De advertentie-inkomsten daalden met 12,3 procent. Bij de papieren uitgaven, vooral bij de huis-aan-aan-huisbladen, was de daling met 15,7 procent nog groter.
Het nettoresultaat van TMG over de maanden april, mei en juni kwam uit op 7,2 miljoen euro, tegen 12,2 miljoen vorig jaar. Het EBITDA-resultaat daalde van 19,2 miljoen vorig jaar naar negen miljoen euro nu. De winstmarge voor TMG kwam hiermee uit op 6,3 procent, tegen 13,1 procent over vorig jaar.
Geen verwachtingen
Het mediabedrijf geeft geen verwachting meer af, gezien de lage advertentie-inkomsten en de economische onzekerheid. Over de eerste twee kwartalen kwam de operationele winst opgeteld uit op 16,5 miljoen euro.
TMG beschouwt 2012 als een overgangsjaar. Het bedrijf investeert momenteel in schaalgrootte bij online, groei bij de printtak en integratie van de verschillende radiozenders in Naarden (foto). De kostenbesparingen die hiermee gepaard moeten in 2016 ongeveer zeventig miljoen euro bedragen. Het bedrijf wil dat jaar bovendien weer een EBITDA-winst maken van 120 miljoen euro per jaar. [Radio.NL/Novum]