RAB (Radio Advies Bureau) onderzoekt vanaf januari 2011 maandelijks welke elke radiocommercial de beste van de maand is. De radiocommercial wordt door het publiek gekozen middels een online onderzoek uitgevoerd door Intomart GfK. De maandwinnaar dingt mee naar de RAB Award Publieksprijs 2011, die in september wordt uitgereikt.
Pearle winnaar januari 2011
De winnaar in januari is Pearle met de commercial rode ogen met bijna 26% van alle stemmen. Tweede met 23% is Postbus 51 met de 100% BOB commercial, gevolgd door Toyota met de Duitse inruilweken uiting (14% van de stemmen). Opvallend is dat jongere doelgroep (13 tot 34 jaar) kiest voor de Postbus 51 als populairste commercial en dat er bij de vrouwen een close finish was tussen Pearle en Postbus 51.
Onderzoeks door slechts 200 respondenten
Iedere maand wordt een shortlist van acht commercials door een jury van radiostations en RAB samengesteld. De geselecteerde commercials worden aan een representatieve steekproef van slechts 200 respondenten voorgelegd. Het luisteronderzoek met de respondenten wordt uitgevoerd door Intomart GfK. Het is onduidelijk of 200 respondenten wel genoeg is voor een goede afspiegeling voor het online onderzoek.
De respondenten krijgen tijdens het luisteronderzoek in willekeurige volgorde de commercials te horen en kunnen na beluistering aangeven welke hun favoriete commercial is.
George Bohlander (directeur RAB): “De winnaars van de RAB Awards werden tot nu toe geselecteerd door een vakjury van deskundigen uit de reclamewereld. Graag willen we nu ook de luisteraar laten kiezen. Daarom wordt er iedere maand een luisteronderzoek gehouden, waarbij de consument de beste radiocommercial van de maand kan kiezen. Op deze wijze willen we een bredere en actievere creatieve betrokkenheid bij radio realiseren, waardoor het effect van radioreclame verder kan toenemen. We willen laten zien dat radio een fantastisch creatief en uitdagend medium is.” [Radiowereld.NL]