Als de prestaties van SBS6, Net5 en Veronica niet verbeteren heeft Sanoma te veel betaald voor de televisiezenders. Dat zegt de Nederlandse topman Dick Molman woensdag in NRC Handelsblad. Hij staat nog wel achter het besluit om de Nederlandse zenders te kopen. SBS had met de drie zenders vorig jaar een marktaandeel van ongeveer twintig procent. Een jaar eerder was dat nog 23,1 procent.
De slechte tv-advertentiemarkt in Nederland was daarnaast de belangrijkste oorzaak voor de bijna tien procent daling in de advertentie-inkomsten van het Finse mediabedrijf. SBS doet het in dat opzicht slechter dan andere televisiekanalen.
“De cijfers zijn teleurstellend”, zegt Molman tegen de krant. “De resultaten van de tv-zenders voldeden niet aan onze verwachtingen.” De aankoop past volgens Molman nog wel in het ‘langetermijnverhaal’ van Sanoma. Sanoma en Talpa telden anderhalf geleden samen 1,2 miljard euro neer voor SBS. Hiervoor kreeg Sanoma twee derde van de aandelen van SBS in handen. [Novum/Radio.NL]