Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic vergroot voorsprong

Qmusic heeft de koppositie bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar verstevigd. Dit blijkt uit de cijfers over de periode september / oktober 2020 van het NLO. De afstand tot nummer 2 Radio 538 is gegroeid tot 4,1%-punt. Ook NPO 3FM stijgt flink.

Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic vergroot voorsprong Het marktaandeel van Qmusic steeg deze meting met 1%-punt naar 19,3% marktaandeel. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een stijging van maar liefst 3,5%-punt.

“Wat een cijfers!” reageert programmadirecteur Dave Minneboo verheugd.

We willen met Qmusic iedere dag plezier, energie en een goed gevoel brengen en het is fantastisch om te zien dat steeds meer mensen dat weten te waarderen. Met een weekbereik van bijna 2,9 miljoen mensen stemt inmiddels 1 op de 5 radioluisteraars af op onze zender.

Wel moet hierbij vermeld worden dat dze cijfers zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg‘ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits‘ in de Randstad.

De laatste twee stations doen namelijk niet als zelfstandig radiostation mee aan de luistercijfers. De kans is groot dat luisteraars die naar de laatste twee radiozenders luisteren gewoon aangeven dat ze naar Qmusic luisteren.

538 Blijft tweede
Radio 538 blijft tweede en daalt deze meting met 0,2%-punt naar 15,2%. Ten opzichte van vorig jaar is de daling een 1,6%-punt. Bij NPO Radio 2 was de daling groter. Hier ging het marktaandeel met een half procentpunt omlaag naar 12,3%. Vorig jaar lag het marktaandeel rond deze tijd bijna 2%-punt hoger.

Verlies was er ook voor Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij)  en Sky Radio. 10 Ging met 0,2%-punt omlaag naar 10,1%, terwijl Sky 0,3%-punt verloor en 8,7% noteert. Beide stations scoren ook lager dan een jaar geleden.

Ook Veronica daalde deze meting, waardoor alle Talpa stations deze meting moesten inleveren. Bij de kleinste ging er 0,3%-punt vanaf, waardoor Veronica nu op 4,9% blijft steken. Wel is dit 0,3%-punt hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Forse stijging 3FM
De tweede winnaar deze meting is NPO 3FM. De publieke jongerenzender stijgt deze meting met maar liefst 0,8%-punt naar 4,0% en scoort daarmee haar hoogste 20-49 jaar marktaandeel in meer dan een jaar tijd. Een mooie opsteker voor de zender die de afgelopen jaren enorm veel kritiek over zich heen kreeg vanwege de steeds maar dalende cijfers.

NPO Radio 1 blijft deze meting gelijk, terwijl 100% NL het verlies van vorige periode grotendeels weer goed maakte. Met 3,4% scoort de Nederlandstalige popzender gelijk aan een jaar geleden. Slam daalt deze meting licht. [Radiowereld.NL]