NPO Radio 2 is het radiostation met het hoogste marktaandeel in Nederland. Dat wil echter niet zeggen dat deze zender ook de meeste luisteraars heeft. Marktaandeel is namelijk ook afhankelijk van een andere factor: de luistertijd. Daarom dook Radio.NL is de luistertijden van de radiozenders.
Hier werd in de periode mei/juni volgens het Nationaal Luister Onderzoek maar liefst 4 uur en 2 minuten per dag naar geluisterd. De lange luistertijd is bij Radio 5 dan ook grotendeels de motor van het hoge marktaandeel van 4,4%.
Radio 10 is een goede tweede met een gemiddelde luistertijd van 3 uur 48 minuten. Maar ook marktleider NPO Radio 2 behoort bij de groep zenders met de langste luistertijd: 3 uur en 29 minuten.
Middenmoot
Radio 538 zit in de middenmoot met een gemiddelde luistertijd van 2 uur en 53 minuten. Echter doordat Radio 538 als enige zender in Nederland meer dan 3 miljoen luisteraars per week heeft, staat de zender tweede als het om marktaandeel gaat.
Een iets langere luistertijd dan 538 heeft overigens Qmusic met 3 uur en 1 minuut, Sky Radio zit net onder 538 met 2 uur en 44 minuten. Het is overigens een gebruikelijk beeld dat Radiostations met een hitgevoelig format vaak lagere luistertijden hebben dan bijvoorbeeld een station met overwegend oudere muziek.
Verreweg de korte luistertijd heeft BNR Nieuwsradio. Hier wordt gemiddeld anderhalf uur per dag naar geluisterd. Dat lijkt eigen te zijn van een nieuwszender, want ook die van NPO Radio 1 is relatief kort met 2 uur en 15 minuten.
Daling
Het afgelopen jaar zagen vrijwel alle landelijke radiostations hun gemiddelde luistertijd met enkele minuten afnemen. Zo leverde Radio 2 vijf minuten in, 538 twee minuten en Qmusic zeven minuten. NPO Radio 4 daalde zelfs met 24 minuten. Classic FM verloor ook een kwartier.
Maar er waren ook stations die hun gemiddelde luistertijd het afgelopen jaar zagen toenemen. Slam! won maar liefst 18 minuten, terwijl Radio 10 vijf minuten steeg. [Radiowereld.NL]