Luistercijfers 20-49 jaar: NPO Radio 2 dankzij Top 2000 aan kop

NPO Radio 2 heeft dankzij de Top 2000 de koppositie bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar overgenomen van Qmusic. Dit blijkt uit de cijfers over de periode november / 2020 van het NLO.

Luistercijfers 20-49 jaar: NPO Radio 2 dankzij Top 2000 aan kop Het marktaandeel van NPO Radio 2 steeg deze meting met maar liefst 6,1%-punt naar 18,7%. Dit is trouwens een jaarlijks terugkerend beeld, al scoort NPO radio 2 dit jaar beter dan vorig jaar in deze doelgroep.

De goed beluisterde Top 2000 heeft de Ster overigens geen windeieren gelegd, want tegenover nu.nl liet een woordvoerder van de reclameverkoopmaatschappij weten dat tijdens de eindejaarslijst dit jaar een derde meer omzet werd behaald ten opzichte van de jaren ervoor.

Door de sterke prestaties heeft Qmusic terrein moeten inleveren. Het marktaandeel daalde van 20,5% naar 18%. Wel is dit nog altijd ruim 4%-punt hoger dan vorig jaar. Ook Radio 538 leverde weer in. Dit keer ging er 2,1%-punt vanaf en noteert de zender 12,9%, ruim een procentpunt lager een jaar geleden.

Top 4000 en kerst
Flinke winst was er daarentegen voor Sky Radio en Radio 10. De non-stopzender zag het marktaandeel, mede door de vele kerstmuziek, met 3%-punt stijgen naar 11,5%. Dit is overigens wel 1,5%-punt lager dan een jaar geleden.

Radio 10 ging mede dankzij de Top 4000 met 0,9%-punt omhoog naar 10,5%, bijna 2%-punt lager dan vorig jaar.

Ook Veronica, 3FM, 100% NL, NPO Radio 1, Slam en Kink leverden allen in deze meting. [Radiowereld.NL]