Kledingconcern WE begint rechtszaak over merknaam ME

WE International daagt de Holland Media Groep (Veronica) voor de rechter. De merknaam ME, die HMG wil lanceren voor een nieuwe televisiezender, is de inzet van een kort geding dat door WE is aangespannen. Het kort geding dient bij de Arrondissementsrechtbank in Utrecht; de datum zal morgen door de rechtbank bepaald worden.

Inzet kort geding
WE is van mening dat de naam ME teveel lijkt op het merk WE. Hierdoor kan niet alleen verwarring ontstaan, maar ook dreigt het zorgvuldig opgebouwde merk WE te ‘verwateren’. Bovendien kan schade aan de reputatie van het merk WE optreden.

WE communiceert naar de markt een bepaalde lifestyle en richt zich op de doelgroep van 25-40 jarigen. HMG wil de naam ME gebruiken voor een televisiekanaal dat gericht is op jong-volwassenen. Daarmee mikt HMG voor een belangrijk deel op hetzelfde publiek als WE. WE wil niet met de programma’s en de naam van de Veronica Groep geassocieerd worden.

Investering WE
WE heeft in de Benelux dankzij intensieve reclamecampagnes en de circa 190 winkels in deze landen een grote naamsbekendheid. Dat geldt ook voor de merknamen HIJ en ZIJ. Alleen al de introductie van de nieuwe handelsnaam en het huismerk WE heeft een investering van ongeveer f 17 miljoen gevergd in 1999. Daarnaast heeft WE in het jaar 2000 nog eens f 9 miljoen besteed aan verschillende marketingactiviteiten en het vergroten van de naamsbekendheid van het merk. (WE International)