In opdracht van de diverse commerciële en publieke radiozenders onderzoekt onderzoeksbureau Intomart op een continue basis het luistergedrag van personen van 10 jaar en ouder. De respondenten zijn zo goed mogelijk gespreid over heel Nederland geselecteerd. Hiermee is het mogelijk om een betrouwbare afspiegeling van de Nederlandse huishoudenspopulatie te verkrijgen.
Onlangs heeft Intomart de Radio Basisondervraging 2000 uitgevoerd met als doel informatie te verkrijgen over de bezitskenmerken en het luistergedrag naar radio onder de Nederlandse bevolking. Uit deze basis ondervraging komen onder andere de volgende resultaten naar voren:
het gemiddelde huishouden bestaat uit 2,3 personen;
zo’n 22% van de huishoudens bestaat uit tweeverdieners;
het gemiddelde inkomen van het huishouden ligt op ƒ3.651,- per maand en
meer dan 95% van de huishoudens is in het bezit van één of meerdere radio’s.
Gemiddeld staan er 2,3 radio’s in ieder huishouden. Deze radio’s zijn te vinden in de woonkamer (1,0 radio’s), de slaapkamer (gemiddelde 0,8 radio’s), de werkkamer (0,3 radio’s) en in de keuken (gemiddeld 0,2 radio’s).
Op dit moment luisteren bijna anderhalf miljoen mensen regelmatig naar de radio tijdens het internetten. In de vorige meting (1999/2000) bleek dit aantal op één miljoen mensen te liggen. De groep mensen die altijd naar de radio luistert tijdens het surfen maakt een zeer sterke groei door van maar liefst 41 procent. Alweer blijkt dat het medium radio zeer goed gecombineerd kan worden met het gebruik van internet! (SkyRadio)