V8, het nieuwste televisiestation van Nederland dat gisteren werd gelanceerd, heeft gisteren ondanks de concurrentie van de Champions League voetbalwedstrijd direct grote groepen kijkers aan zich weten te binden. Op het hoogtepunt keken er 800.000 kijkers naar de James Bond-speelfilm ‘Tomorrow Never Dies’.
Dankzij het programma ‘Hou ‘m Vast!’ en de speelfilms ‘Tomorrow Never Dies’ en ‘Maximum Risk’ behaalde V8 een gemiddeld marktaandeel van 10,8% in de doelgroep 20-49 jaar. Het betekende ten opzichte van het marktaandeel van FOX 8 (gemiddeld 1,6% in de maand april) bijna een verzevenvoudiging. Met het aandeel van 10,8% streefde V8 direct zenders als RTL 5, Nederland 3, NET 5, Nederland 1 en Yorin voorbij.
SBS Broadcasting B.V. deed mede dankzij de vliegende start van V8 ook goede zaken. Het totale marktaandeel van SBS bedroeg in de doelgroep 20-49 jaar 29,9% tegen 25,6% voor de HMG en 31,6% voor de publieke omroepen. Zowel SBS 6 als NET 5 leverden geen kijkcijfers in met de komst van V8. De beide zenders behaalden in de doelgroep 20-49 jaar achtereenvolgens marktaandelen van 12,4% en 6,7%.
V8 deed het ook uitstekend in de beoogde doelgroep. In de doelgroep 15-25 jaar behaalde het station 12,9% marktaandeel tegen 10% voor Yorin. SBS Broadcasting B.V. was in deze doelgroep het sterkst met een totaal marktaandeel voor SBS 6, NET 5 en V8 van 39% tegen 26,4% voor HMG en 22,9% voor de publieke omroepen.
V8 zendt de komende weken nog meer topfilms uit, zoals ‘Ruthless People’, ‘First Strike’, ‘Total Recall’, ‘The Hand that Rocks the Cradle’ en ‘A Few Good Men’. Tevens staan er nieuwe sterke actieseries geprogrammeerd waaronder ‘The Immortal’, ‘Seven Days’, ‘Dark Angel’, de Formule 1-reeks ‘Racing Arrows’ en de comedy’s ‘Nikki’ en ‘South Park’.(SBS)