Deutsche Telekom is niet blij met de kleur roze die 100%NL en Slam FM in hun logo hebben. Volgens de Duitse telecomgigant lijkt het roze teveel op de kleur die zij gebruiken. 100%NL bevestigt het verhaal en zegt dat als de zender haar logo niet aanpast Deutsche Telekom een stap naar de rechter niet uitsluit. Slam FM zegt niets van de kwestie te weten.
Een saillaint detail is de Slam FM eerder bij 100%NL geklaagd heeft over de roze kleur. Slam FM zegt verbaasd te zijn geweest toen het zag dat de kleur roze in het logo van 100%NL dezelfde was als die van haar. Beide partijen waren hierover in gesprek, want in een gang naar de rechter hebben beiden geen zin. Al in de jaren zeventig oordeelde het Benelux Gerechtshof dat een kleur een merk kan zijn: het behoort niet tot de tekens die van merkenrechtelijke bescherming zijn uitgesloten. Het hangt af van de omstandigheden van het geval of de kleur een onderscheidend vermogen heeft.
In Nederland heeft KPN eind jaren ’90 een kort geding gewonnen omdat concurrent Lancis dezelfde kleur groen gebruikte. Een kleur vastleggen kan bij het Benelux Merkenbureau, maar die honoreert het verzoek niet altijd. Vlak na de uitspraak in de zaak van KPN probeerden belbedrijven Libertel (het huidige Vodafone) en Belgacom hun kleuren vast te leggen, respectievelijk oranje en turkoois. De aanvragen mislukten, maar in een hoger beroep kreeg Belgacom alsnog gelijk.
Deutsche Telekom is een groot bedrijf met drie belangrijke diensten, namelijk vaste telefonie (T-Com), mobiele telefonie (T-Mobile) en internet (T-Online). In Nederland is het concern eigenaar van T-Mobile, maar volgens een woordvoerder staat dat bedrijf buiten deze kwestie. Het gaat dus om een actie van de moedermaatschappij. [JS/Radio.NL]