Luistercijfers Oostenrijk: verlies voor Ö3

Het einde van januari komt alweer langzaam in zicht en voor vele Nederlanders staat de wintersportvakantie weer voor de deur. Reden genoeg voor Radio.NL om te kijken naar de rangen en standen van de radio in het wintersportland bij uitstek: Oostenrijk. Gisteren werden namelijk de halfjaarlijkse luistercijfers weer bekend gemaakt. Het gaat hierbij over de “Radiotest” over het tweede halfjaar van 2004.

Landelijk
Wie een beetje weet hoe het radiolandschap in Oostenrijk is opgebouwd zal het niets verbazen dat de publieke omroep ORF de touwtjes nog stevig in handen heeft met een marktaandeel van 80%. Tot begin dit jaar kende Oostenrijk commerciële radio slechts op regionale niveau. De ORF had met drie zenders monopolie op het gebied van landelijke radio.

De publieke hitzender Ö3 zag op landelijk niveau haar marktaandeel iets dalen ten opzichte van het tweede halfjaar van 2003 en blijft steken op 35% (-2%). De regionale stations van de ORF zagen daarentegen hun gezamenlijk marktaandeel licht stijgen tot 38%. En dat betekent dat voor het eerst in jaren Ö3 geen marktleider meer is. De informatie- en cultuurzender Österreich 1 blijft stabiel op 5%, terwijl het jongerenstation FM4 blijft hangen op 2%. De commerciële stations halen een gezamenlijk marktaandeel van 17%.

Ö3
Weliswaar mag 2% verlies op landelijk niveau niet echt veel voor Ö3, maar op regionaal niveau komen de klappen toch wat harder aan bij de hitzender. Zo daalt het marktaandeel van Ö3 in Kärnten en Tirol met 5%, in Salzburg 3% en in Vorarlberg met 6%.

Wenen
In de hoofdstad Wenen weet Ö3 nog een marktaandeel van 31% te scoren (-2%). De tweede plek blijft in handen van de commerciële schlager- en oldiezender Arabella met 15% (+1%) op de voet gevolgd door de publieke concurrent Radio Wien met 14% (+2%). Daar achteraan hobbelen Österreich 1 met 9% (-1%), Energy 104,2 met 5% (+1%), 88 6 Der Supermix met 4%, Kronehit met 3% (+1%), FM 4 met 3% (-1%) en Antenne Wien met 1%.

Kronehit
Sinds begin deze maand mag Kronehit zich de eerste landelijke commerciële radiozender in Oostenrijk noemen. Zowel op landelijk als regionaal niveau zag het station zijn marktaandeel stijgen. Landelijk scoort het station 3% (+1), maar dit is nog inclusief alle regionale edities waaraan Kronehit tot eind vorig jaar moest voldoen. Inmiddels hebben alle regionale edities plaats moeten maken voor één landelijk programma. Alleen de reclame is op sommige tijden nog regionaal.

Ondanks dat het marktaandeel van 3% niets is in vergelijking met concurrent Ö3, ziet Kronehit de toekomst zonnig tegemoet. De komende periode gaat het station proberen haar etherdekking te verbeteren. Op dit moment is dat bijna 80% en men hoopt dit zo spoedig mogelijk uit te breiden naar 100%. Omdat nieuwe frequenties niet meteen beschikbaar zijn, wordt eerst gepoogd om het bestaande zenderpark te optimaliseren. Bestaande zenders zullen verplaatst worden en/of versterkt. [Etat/Die Presse/R.S./Radio.NL]