Uit het Media Archief: We schakelen over naar Driebergen

Maar liefst 20 jaar lang was het een begrip op de radio. De deejay of presentator hoefde maar te zeggen dat er overgeschakeld ging worden naar Driebergen en iedereen wist wat er kwam: verkeersinformatie. Deze week is het 40 jaar geleden dat dat voor het eerst gebeurde.

De geschiedenis van de verkeersinformatie op de Nederlandse radio gaat eigenlijk al terug naar de jaren ’60. Toen gaf de ANWB in samenwerking met de knap incidenteel verkeersinformatie op de publieke radio. Het ging daarbij meer om meldingen over gladheid en mist of afsluitingen.

Files waren er nog nauwelijks. Alleen met de feestdagen bij knooppunt Oudenrijn, dat toen nog een rotonde was. Hier kruiste het drukke noord-zuidverkeer het nog drukkere oost-westverkeer. En zo verscheen de eerste filemelding op de radio.

Pas begin jaren ’70 werden filemeldingen structureel op de radio genoemd. Het ANP deed dit na het nieuws op de hele uren. Bij druk vakantieverkeer kwam de nieuwslezer van het ANP ook op de halve uren in de uitzending van Hilversum 3. En ook voor spookrijdermeldingen mocht het ANP inbreken op de radio.

Het ANP kreeg de verkeersberichten door van de politieverkeerscentrale in Driebergen. Dat gebeurde nog per telex. Doordat het ANP er als extra doorgeefluik tussen zat, zorgde dit veelal voor onnodige vertraging of verouderde verkeersinformatie.

Auto in, Avro (met Driebergen) aan
In 1978 kwam hier verandering in. Bij de Avro hadden ze door verkeersinformatie interessant was voor het grote publiek. Het wagenpark groeide fors, waardoor er dus steeds meer luisteraars onderweg bijkwamen. Daarom kwam er bij de politieverkeerscentrale in Driebergen het verzoek binnen of zij de files voor wilden gaan lezen op de radio.

Dat gebeurde voor het eerst eind maart 1978 in het programma “Auto in, Avro aan” met Tosca Hoogduin op Hilversum 1. Rob van Rees werd daarmee de eerste filelezer van ons land. Het voorlezen gebeurde vanuit een zelf gebouwde omroepcel.

Omdat elke publieke omroep zijn eigen weerman en correspondenten had, was het dus niet vanzelfsprekend dat door elke publieke omroep gebruik werd gemaakt van de diensten van Driebergen. Daarom was Van rees ook alleen op dinsdag- en donderdagochtend te horen.

Uitbreiding naar alle publieke omroepen en zenders
Pas later, na de invoering van de zenderkleuring in 1979, werd in vrijwel elk ochtend- en middagprogramma van Hilversum 1 geschakeld met Driebergen. Het ANP bleef de files voorlezen aan het einde van haar bulletins, maar alle berichten tussendoor werden op Hilversum 1 verzorgd door Driebergen. Op Hilversum 2 en 3 bleef het ANP opmerkelijk genoeg de verkeersbulletins op de halve uren verzorgen.

Door de toenemende vraag aan verkeersinformatie kwam er een compleet team aan filelezers. Naast Rob van Rees kwamen mannen als Theo Gerritsen, Piet Zondervan, Jelles Bode, Piet Kurvink, Jan Dellenbeke, Ary Koot, Klaas Hofman, Gert Jongkind en Wout Koster. Maar vrouwen waren ook vertegenwoordigd in het presentatieteam met onder andere Lucia Meering, Esther van Eden en Frida Stoker.

Pas in de loop van de jaren ’80 waren de filelezers in Driebergen ook op de halve uren Radio 2 en 3 te horen. Radio 1 werd de hoofdverkeerszender waar elk half uur naar de politieverkeerscentrale werd geschakeld. Helaas gebeurde dat niet direct na het nieuws, maar moesten luisteraars eerst nog een compleet STER-blok en veelal de inhoud van het komende programma doorstaan.

In 1998 besloot het KLPD dat het verzamelen en lezen van verkeersinformatie op de radio niet meer tot haar werkzaamheden behoorde. Rijkswaterstaat had met de oprichting van het Traffic Information Centre in Utrecht het verzamelend van verkeersinformatie overgenomen. En dus werd er eind augustus voor het laatst overgeschakeld naar Driebergen voor de verkeersinformatie.

In 1997 gaf het RVU programma ‘Werken aan Werk’ een kijkje in de keuken van de politieverkeerscentrale in Driebergen. Deze aflevering kun je hieronder bekijken. [Radiowereld.NL]
Foto’s: screenshot video Werken aan Werk