Gelijke zendtijd voor Franse verkiezingscampagnes

In Frankrijk krijgen twaalf presidentskandidaten tot twee dagen voor de eerste verkiezingsronde op 22 april bij de Franse publieke radio- en televisiezenders elk 45 minuten zendtijd toegewezen. De slotfase in de strijd om de kiezer is afgelopen maandag officieel van start gegaan. Opvallend is dat men omwille van de gelijke strijd niet alleen zendtijd van publiciteitsspots meerekend, maar ook de zendtijd die in nieuwsprogramma’s aan de kandidaten wordt besteed.

Op 20 april moeten de campagnes stoppen en mogen er ook geen opiniepeilingen meer gepubliceerd worden. Tot die datum is de jacht geopend op achttien miljoen kiezers, oftewel 42 procent van het Franse electoraat, dat nog niet weet op wie het zal gaan stemmen.

De krant Libération heeft zijn beklag gedaan over het Franse systeem waarbij de kandidaten elk precies evenveel zendtijd krijgen. De krant noemde het een absurde methode, omdat het stemmers alleen maar meer in de war zou brengen. Maandag waren de eerste campagne-spots van presidentskandidaten op televisie te zien. Onder hen ook drie kandidaten die volgens peilingen op 1 tot 2 procent steun van de kiezers kunnen rekenen: Frederic Nihous, een voormalig jager die zich inzet voor plattelandstradities, José Bové, een boer die antiglobaliseringsactivist is geworden en Philippe de Villiers, die waarschuwt voor de ‘islamisering van Frankrijk’. [Radio.NL/AP/Novum]