Headlines uit de krant: dinsdag 5 juni

Telegraaf Media Groep (TMG) slaat met de voorgenomen verwerving van een minderheidsbelang in de fusiecombinatie van SBS Broadcasting en ProSiebenSat.1 de vleugels verder uit op het gebied van televisie, radio en internet. Volgens bestuursvoorzitter Ad Swartjes voldoet het gisternacht bereikte akkoord aan twee belangrijke doelstellingen van TMG.

„We willen graag meer in televisie, radio en internet gaan doen. Ook streven we naar groei buiten Nederland. Met het geplande minderheidsbelang in de combinatie van SBS Broadcasting en ProSiebenSat.1 slaan we dus twee vliegen in één klap”, zegt Swartjes. Volgens de topman schept het Telegraaf-concern hiermee tegelijkertijd duidelijkheid over waar het staat in het overnamespel rond SBS. De Amsterdamse uitgever beschikt over een belang van 20% in dit Scandinavische mediaconcern, waar onder meer de Nederlandse televisiezenders SBS6, Net5 en Veronica deel van uitmaken. Lees verder

DRM
De drm-vrije muziek die Apple sinds deze week verkoopt in zijn muziekwinkel Itunes, slaat de naam op van de aanschaffer. Een beveiligingsonderzoeker maakte het encoderen van de gebruikersnaam en diens e-mailadres in de Itunes-nummers donderdag bekend. ‘Mordaxus’ maakte zijn ontdekking bekend op veiligheidsblog ‘Emergent Chaos’. Mordaxus ontdekte dat de naam en het mailadres van degene die een drm-vrij nummer op Itunes oorspronkelijk gekocht heeft, vermeld wordt in de bestandsinformatie. Het bestandsinformatie-scherm is op roepen nadat het muziekbestand is afgespeeld. Lees verder

Belgen
Kranten werden het afgelopen jaar weer populairder: de oplage ging wereldwijd de hoogte in tot in totaal ruim een half miljard exemplaren. Gemiddeld leest elke dag 1,4 miljard mensen een krant. De Belgen blijken het meest gehecht aan hun dagblad: zij lezen er dagelijks gemiddeld 54 minuten in. Dat blijkt uit een studie van de World Association of Newspapers (WAN), de mondiale krantenorganisatie. De studie heeft betrekking op 232 landen, goed voor 11.207 krantentitels. In alle werelddelen, met uitzondering van Noord-Amerika (-1,9 pct), was er in 2006 sprake van een stijgende verkoop in de krantenmarkt, globaal met 4,61 procent tot 556 miljoen stuks. Lees verder

Groenhuijsen
Bij twijfel niet inhalen’, is het devies van Charles Groenhuijsen, sinds zijn deconfiture bij het NOS-Journaal. Maar toen Ad van Liempt, eindredacteur Andere Tijden, hem vroeg als presentator van een omvangrijk project over de geschiedenis van Nederland, was de zaak binnen twee minuten beklonken. ‘Een juweel van een klus’, zegt Groenhuijsen, die zijn geschiedenisstudie nooit afmaakte. Het project, op tv gebracht door NPS en VPRO (Groenhuijsen: ‘Ik snap dat je me niet onmiddellijk bij de VPRO plaatst, maar het gaat mij om het onderwerp’), wordt volgens Groenhuijsen vergelijkbaar met wat Simon Schama op de BBC deed over de historie van Groot Brittanië. Samen met een boek van Geert Mak wordt de achtdelige tv-serie de spil in de finale van de multimediale campagne ‘Verleden van Nederland’, najaar 2008, ‘waarin Nederland in de ban zal zijn van zijn geschiedenis’. Lees verder

Donorshow
De Grote Donorshow van vrijdag heeft BNN 190 leden gekost. Maar sinds vrijdagochtend hebben zich 650 nieuwe leden gemeld, onder wie enkelen die eerder in de week juist hadden opgezegd. Bij de medewerkers van BNN, die zelf ook niet wisten dat de show in scène was gezet, heerste maandag nog veel verbazing. ,,We lopen hier nog een beetje verdwaasd rond”, aldus een woordvoerster. ,,Al vonden we de actie uiteindelijk allemaal wel typisch BNN.” Per e-mail zijn bij de omroep 750 reacties binnengekomen, overwegend positief. Lees verder

Orgaan
Er zijn ruim 50 duizend donorformulieren aangevraagd naar aanleiding van De Grote Donorshow van omroep BNN. Via de website van het donorregister zijn 30 duizend formulieren gedownload. Tijdens de tv-uitzending reageerden al 18 duizend mensen via een sms-je. Hoeveel mensen daadwerkelijk een orgaan gaan afstaan, blijkt pas over zes weken als de ingestuurde formulieren zijn verwerkt, vertelt een woordvoerder van het donorregister. Afgelopen vrijdag verbaasde BNN vriend en vijand door in een show een nier als hoofdprijs aan te bieden. Premier Balkenende vond het ongepast en CDA-kamerlid Joop Atsma smakeloos. Vrijwel de gehele wereldpers kwam op de sensationele gebeurtenis af. Naar de uitzending van afgelopen vrijdag keken 1,2 miljoen mensen. Lees verder

TMF
Muziekzender TMF start dinsdag 5 juni met een nieuwe, interactieve late night-show. Dat meldt de zender maandag. Het programma De Dagrand wordt tussen 23.00 uur en 23.40 uur uitgezonden. Lees verder