Onderzoeksbureau Intomart GfK heeft afgelopen maandag de luistercijfers gepresenteerd. Doordat twee landelijke radiostations, Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM, niet meer aan het onderzoek meedoen, is het marktaandeel dat beide stations scoorden deels bij andere groepen terecht gekomen. Van de 3% is waarschijnlijk 1.8% naar de ‘overige zenders’ gegaan. De overige 1.2%, veroorzaakt door het verlies aan luisteraars van de Arrow zenders, is bij een aantal andere radiostations terecht gekomen.
BNR Nieuwsradio
BNR Nieuwsradio behaalde een nieuw hoogtepunt. Het marktaandeel steeg van 0.8 naar 0,9%. “Heel goed nieuws,” zegt BNR-hoofdredacteur Paul van Gessel. “Wij bereiken steeds meer ondernemende mensen. Zij krijgen van ons no-nonsense radio met kernachtig nieuws, scherpe duiding en goed beargumenteerde opinievorming.”
In april voerde BNR enkele wijzigingen in de programmering door. In de middag kwam PepTalk (radio met een mening), gevolgd door dagelijks een andere BNR Special over ondernemen, innovatie, carrière, mobiliteit en leiderschap. “Deze nieuwe programma’s zitten nog maar voor 50% in deze meting opgenomen, maar we gaan ervan uit dat ze ons publiek van ambitieuze professionals aanspreken en een positieve bijdrage aan ons bereik zullen leveren,” aldus Van Gessel.
100%NL
De luistercijfers van 100% NL blijven ook stijgen. Het marktaandeel van 100%NL ging van 3.0 naar 3,1%. 100%NL heeft op dit moment ruim 1,4 miljoen verschillende luisteraars per week. Vorig jaar rond deze tijd waren dit nog circa 450.000 luisteraars.
Algemeen Directeur Carlo de Boer van 100%NL: “Het is ongelofelijk hoe snel 100% NL in deze concurrerende radiomarkt aan het groeien is. Steeds meer luisteraars veranderen van radiostation en stappen over op 100% NL. We zijn dan ook het enige radiostation waar je de hele dag de grootste hits uit Nederland kunt horen, zoals deze week veel hits van Gerard Joling, in de Gerard Joling week. Met zoveel luisteraars kunnen we het nu wel zeggen denk ik: Hoor je muziek uit Nederland? Dan staat de radio op 100% NL.”
TMF Hitradio
TMF Hitradio van de Sky Radio Group kwam ook met een groot persbericht naar buiten, ondanks dat het radiostation slechts 0.3% marktaandeel heeft en niet is gestegen in de doelgroep 10 jaar en ouder. TMF HitRadio ziet het marktaandeel wel iets stijgen van maandag tot en met vrijdag 15.00 tot 18.00 uur, maar alleen in de doelgroep 10 tot 25 jaar. Ab Trik, CEO TMF HitRadio: “TMF HitRadio heeft een ontzettend mooie score neergezet en mede dankzij de vernieuwde programmering weten steeds meer luisteraars het station te vinden. TMF HitRadio heeft volwassen ambities en deze cijfers tonen aan dat we op de goede weg zitten.”
Classic FM
Classic FM, het landelijke radiostation (tevens onderdeel van de Sky Radio Group) wat bijna geen concurentie heeft, is ook blij met de nieuwste luistercijfers. Classic FM, wat deze maand het 15-jarig jubileum viert, steeg van 2.2% naar 2.3%. Programmadirecteur Pieter Buijs: “Classic FM heeft de afgelopen vijftien jaar ontzettend veel mensen kennis laten maken met klassieke muziek. Door onze formule ‘licht klassiek voor elk moment’ genieten nu veel meer luisteraars van klassieke muziek dan vijftien jaar geleden… Iedere week genieten meer dan 800.000 luisteraars van onze programma’s en dat is echt iets om trots op te zijn.”
Publieke radio
Het totale luistertijdaandeel van de zes publieke radiostations groeit. Het aandeel van de zes radiostations over de maanden maart en april is 30,7 procent. Vorig jaar in dezelfde periode was dat 29,6 procent. Met name Radio 1, 3FM en Radio 5 Nostalgia zitten in de lift. Radio 1 scoort een aandeel van 7,2 procent. Dat is 0,2 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar en vorige maand. Daarmee zet de positieve lijn, die is ingezet na de herindeling van Radio 1 op 25 augustus 2008, zich voort.
3FM behaalt een luistertijdaandeel van 8,3 procent. Dit is 0,7 procent meer in vergelijking met een jaar geleden. In de doelgroep van de zender (15-34 jaar) boekt 3FM 1,6 procent winst en komt uit op een aandeel van 18,3 procent. In de afgelopen vijf jaar is, met uitzondering van de periodes rondom 3FM Serious Request, niet zo’n hoog aandeel geboekt. Radio 5 Nostalgia heeft nu een weekbereik van bijna 600.000 luisteraars, een nieuw record want vorig jaar in dezelfde periode lag dat bereik nog 70.000 luisteraars lager.
Directeur Radioprogrammering NPO Jan Westerhof: “Het is goed om waar te nemen dat de ‘verjonging’ van 3FM doorzet. Het lukt ons om nieuwe generaties met publieke programma’s in aanraking te brengen. Ik zie met vreugde dat de strategie voor Radio 1 aanslaat. Er is veel journalistiek inhoudelijk verbeterd het afgelopen jaar en de betere volgorde van programma’s doet zijn werk. De luisteraar blijft daardoor langer luisteren en haakt minder snel af.”
Slam FM
Slam FM heeft momenteel 1.166.000 luisteraars per week, dit si een stijging van 85.000 luisteraars per week ten opzichte van de voorgaande meetperiode. Slam FM stijgt in de doelgroep 10 jaar en ouder van 1.8% naar 2.1%. Maar in de doelgroep 20 tot 34 jaar is het radiostation gestegen met 20% naar 4,8%. In de doelgroep 16-24 jaar stijgt het met 25% naar 10,6%. Jacqueline Bierhorst, Algemeen Directeur: “Met een energieke sound, nieuwe muziek en met de meeste beats is Slam FM ongekend populair onder jong Nederland. En daar zijn we trots op.” [Radiowereld.NL]