UPC investeert 300 miljoen in digitale TV

Kabelexploitant UPC Investeert 300 miljoen euro in digitale televisie in Nederland. Dat maakte Diederik Karsten, directeur Nederland van UPC, bekend in het programma Mediazaken van BNR Nieuwsradio: “Met name op het gebied van digitale televisie zijn wij van plan om een grote stap voorwaarts te doen”. UPC kan fors investeren omdat het kabelbedrijf vorig jaar in Nederland een flinke omzetstijging boekte.

UPC zal al haar klanten nog dit jaar gratis een decoder aanbieden waardoor ze digitale televisie kunnen ontvangen: “We rollen het uit als standaardproduct onder alle klanten. Daar kan uiteindelijk, als we daarmee klaar zijn, tot ongeveer 300 miljoen euro mee gemoeid zijn (…) een forse investering” aldus Karsten.
 
Het kabelbedrijf heeft haast met het uitrollen van de digitale televisie: “Wij denken dat we nog dit jaar zouden kunnen starten, en dan is het de bedoeling om binnen afzienbare tijd al onze klanten als standaardproduct die digitale televisie te bieden met die dectoder, die zouden we dan gratis aanbieden.” UPC is de eerste partij in Nederland met forse investeringen en concrete plannen voor digitale televisie. Karsten vindt een voortrekkersrol voor zijn bedrijf belangrijk: “Op dit moment bevinden we ons met z’n allen in een vicieuze cirkel: wie gaat de eerste stap zetten. Als er geen klanten zijn dan zeggen de programmamakers dat ze het lastig vinden te investeren in digitale programma’s. Zijn er geen interessante digitale programma’s, dan zijn er ook weer minder klanten. Die vicieuze cirkel moeten we uit, en met onze investering hopen we daar een goede bijdrage aan te kunnen leveren.”
 
De decoders zijn in de plannen gratis, maar volgens UPC worden de abonnementskosten wel iets hoger voor mensen die digitale televisie afnemen.
 
De voordelen van digitale televisie zijn een betere beeldkwaliteit, een groter programma-aanbod, een aantal interactieve mogelijkheden zoals stemmen tijdens programma’s, en televisie op aanvraag.
 
UPC is momenteel in onderhandeling met SBS, RTL en de Publieke Omroep over de ontwikkeling van themakanalen: “Als er geen interessante programma’s zijn, dan heeft het weinig zin, dus er moeten nu nieuwe digitale zenders en programma’s komen van de programmamakers.” Voor UPC ontwikkelt RTL een digitale nieuwszender. [Radiowereld.NL]