Studio Brussel herstelt zich weer van haar voorjaarsdip, terwijl zusterstation MNM juist inlevert. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. Beide zenders stegen. Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen, terwijl Contact in Wallonië de koppositie heroverde.
In tegenstelling tot in Nederland worden de luistercijfers in België maar zes keer per jaar gerapporteerd.
Dat is overigens al een hele verbetering, want voor 2018 verschenen de cijfers maar drie keer per jaar. Elke meting bevat nu een periode van vier maanden, waarvan twee maanden overlap met de vorige meting.
VRT Radio 2 blijft nog steeds ruimschoots aan top. Wel daalde het marktaandeel van de familiezender naar 28,4%.
Q sounds better with you?
Qmusic stijgt voor de vierde meting op een rij en noteert nu 13,8% marktaandeel. Dit is 1,3%-punt hoger dan een jaar geleden. Daarnaast is Q marktleider bij alle Vlamingen tussen 18 en 54 jaar met 21,1% marktaandeel. Ook op de zenderdoelgroep 18-44 jarigen houdt Qmusic het marktleiderschap met 23,8% aandeel.
“Q sounds better with you!”, zegt An Caers, directeur radio bij DPG. “Een wel heel toepasselijke slagzin, want Qmusic verstevigt haar marktleiderschap en dat hebben we alleen maar te danken aan onze 850.000 dagelijkse luisteraars.”
StuBru en MNM wisselen stuivertje
Studio Brussel is terug op de derde plaats en herstelt zich deels van de voorjaarsdip. Het marktaandeel steeg met 1,2%-punt naar 10,4%. Dit is iets minder dan dezelfde periode vorig jaar.
De winst van Studio Brussel gaat ten koste van zusterstation MNM. De hitzender van de VRT daalde met ruim een procentpunt naar 10,1%. Dit is echter wel ruim een procentpunt hoger dan een jaar geleden.
De rest
Joe blijft nagenoeg stabiel op 9,0%. Bij de zendergroep 35-54 jarigen stijgt de classic hits zender door naar 13% marktaandeel.
Winst was er voor Radio 1. Het marktaandeel steeg naar 7,5% marktaandeel, waarmee de zender weer op hetzelfde niveau zit als een jaar geleden. Ook Nostalgie steeg weer wat, maar blijft een procentpunt achter ten opzichte van dezelfde periode in 2018.
VBRO blijft met 1,3% marktaandeel de grootste commerciële netwerkzender, gevolgd door Topradio (0,6%) en NRJ (0,2%).
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België heeft Radio Contact de koppositie heroverd. Het marktaandeel van de hitzender bleef gelijk op 15,9%. Contact profiteerde vooral van Radio Nostalgie, die in één keer ruim een procentpunt marktaandeel verloor en daardoor na anderhalf jaar van de troon verstoten is. Nostalgie moet nu genoegen nemen met 15,8%.
VivaCité, het regionale netwerk van de RTBF steeg een vol procentpunt naar 14,0% en blijft daardoor derde. Bel RTL noteerde een lichte plus.
Naast Nostalgie verloor ook de publieke classic rockzender Classic 21 fors terrein. Het marktaandeel daalde met maar liefst 2,3%-punt naar 8,3%. Winst was er voor NRJ en La Première. [Radiowereld.NL]