De kwartaalwinnaars van het vierde en laatste kwartaal voor de Ster Gouden Loeki 2023 zijn bekend. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel nieuwe tv-commercials gezien en beoordeeld. Deze 10 leuke, ontroerende, spraakmakende en bijzondere commercials maken kans op de jaarlijkse prijs.

In alfabetische volgorde:
– Albert Heijn met ‘Kerst gaat vooral om met wie je aan tafel zit’
– Allianz Direct met ‘It’s not hard to be smart’
– Alzheimer Nederland met ‘Wat alz… het jouw broertje is?’
– Doritos met ‘For the bold in everyone’
– Hema met ‘Kerst’
– Hornbach met ‘Iedere m2 verdient de beste ter wereld te zijn!’
– Kruidvat met ‘Gezondheidsvragen’
– KWF met ‘Voor het leven’
– Lidl met ‘Magische feestdagen’
– Staatsloterij met ‘Geloof in geluk’
Hoe werkt de Ster Gouden Loeki?
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op aan het einde van het jaar. Deze 40 commercials worden opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek.
Wat is de Ster Gouden Loeki?
In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. De Ster Gouden Loeki verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame: reclame is leuk! Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken.
De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial ‘Zwanen’. In de beginjaren was de uitreiking een gebeurtenis op kleine schaal. Vanaf 2002 tot 2016 was de finale live op de publieke omroep te volgen.
De Ster Gouden Loeki is een reclameprijs waarbij het Nederlands publiek (en dus niet een vakjury) de winnaar bepaalt. [RadioWereld.NL]