Audify: Audioreclamemarkt groeide in tweede kwartaal met 10,4%

De audioreclamemarkt is ook in het tweede kwartaal van 2024 gegroeid: Ruim 10% ten opzichte van een jaar geleden. Adverteerders investeerden 67,5 miljoen euro in audioreclame, een toename van 6,3 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Volgens marketingorganisatie Audify groeide de radiospotomzet met 5 miljoen euro (+9,2%) naar een totaal van 60,5 miljoen euro, wat 90% van de totale audiobestedingen vertegenwoordigt. Branded content reclame steeg met 10% en bereikte 3,2 miljoen euro. De investeringen in digitale audioreclame kenden een spectaculaire groei van 33,4%, resulterend in 3,7 miljoen euro.

Branches en adverteerders
De top drie sectoren zagen hun investeringen fors toenemen vergeleken met een jaar eerder. Retail en Financiële Dienstverlening blijven koplopers, maar Transport is de nieuwe nummer drie, en overtreft daarmee de branche Horeca, Toerisme en Recreatie, die ook aanzienlijk meer besteedde dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

De merken die het meest op radio adverteerden zijn Odido, McDonald’s, Aldi, Lidl en KPN. Opvallend zijn de nieuwkomers die in het tweede kwartaal van 2024 fors op radio adverteerden, zoals Stella (#36), De Baak (#41), Calvé (#58), Picnic (#62), Unox (#64) en Jeep (#69). [RadioWereld.NL]