De Ster heeft in de eerste helft van 2025 minder inkomsten uit radioreclame geboekt. De omzet daalde met 7,1 procent en kwam uit op 18 miljoen euro, aldus Marketing Report. Ook televisie en digitale reclame daalden of konden de verliezen niet goedmaken.
De totale omzet van de Ster zakte met 15,8 procent naar 88,88 miljoen euro. Het gaat om reclamezendtijd die wordt verkocht voor de NPO en de RPO (regionale publieke omroep). Voor televisie was de daling het grootst: min 18,5 procent, goed voor een omzet van 69,3 miljoen euro.
De digitale omzet steeg juist met 31,9 procent naar 1,6 miljoen euro, maar die groei weegt niet op tegen de verliezen bij radio en tv. De RPO zag een kleine stijging van 1,1 procent en kwam daarmee op 2 miljoen euro omzet.
Reclame online en via NPO Start
De Ster mag al enkele jaren alleen reclame voor goede doelen verkopen bij NPO Start en online. Door de aangekondigde bezuinigingen loopt er nu een impactanalyse. Die moet duidelijk maken of reclames online en bij NPO Start weer volledig mogelijk worden. Uiteindelijk beslist het parlement daarover, na de verkiezingen. De Ster pleit al langer voor ruimere regels.
Dalingen sterker dan de markt
Volgens algemeen directeur Frank Volmer vallen de resultaten tegen. Hij zegt tegen Marketing Report dat de daling groter is dan bij de markt. RTL Group schatte eerder dat de tv-markt met 8,1 procent daalde. Screenforce komt begin september met officiële marktcijfers.
Volmer: “We weten allemaal dat de populariteit van lineaire televisie afneemt. Dit jaar was er natuurlijk geen EK of WK Voetbal (mannen) en geen Olympische Spelen. Daarnaast zie je dat de NPO minder presteert mede doordat de programmering iets minder succesvol is gebleken. Het vertrek bijvoorbeeld van Arjen Lubach (naar RTL Nederland, red.) is daar een voorbeeld van. Wij kunnen de transitie van lineair naar on demand en digitaal door de opgelegde beperkingen niet verzilveren.”
Verwachtingen voor de rest van het jaar
Volgens Volmer trekken de bestedingen in het najaar meestal aan. De parlementsverkiezingen zullen de omzet een extra impuls geven, maar dat is niet genoeg om de dalingen volledig te compenseren. Het ministerie van OCW rekent voor heel 2025 op een Ster-omzet van 172,4 miljoen euro. De Ster verwacht dat dit bedrag haalbaar is.
In 2024 daalde de omzet van de Ster ook al. Toen kwam de omzet uit op 211,6 miljoen euro, waarvan 4,2 miljoen voor de RPO. Dat was een min van 3,1 miljoen euro. [RadioWereld.NL]