SBS6, RTL4 en Veronica krijgen er per 19 dezember een nieuwe, serieuze concurrent bij. Op die datum zal TV 10 onder de nieuwe naam Fox doorgaan als zender voor een breed publiek voor mannen en vrouwen tussen de 20 en 49 jaar.
De programmering wordt stevig aangepast: de vergaarde series van TV 10 moeten plaatsmaken voor in Amerika succesvolle dramaseries, sterke speelfilms (drie keer per week) en Nederlandse producties. Zo zal Katja Schuurman het reisprogramma ‘Fox tours’ gaan presenteren, komt er een dagelijkse talkshow waar bekende Nederlanders elkaar interviewen en worden in het kookprogramma ‘De kip is klaar’- bedacht door Paul de Leeuw – diepgravende gesprekken gevoerd tussen de gasten. Met de nieuwe aanpak streeft de zender, eigendom van het Amerikaanse bedrijf van Rupert Murdoch, op termijn naar een verdubbeling van het marktaandeel. “We hopen op een marktaandeel tussen de 3 en 6 procent. Dat is een ruime marge, maar we beseffen dat het op de overvolle Nederlandse markt moeilijk is om een eigen plek te veroveren”, aldus Fox-directeur Hans Bloem.
“Wij willen in ieder geval een serieuze speler worden op de mediamarkt door middel van onconventionele, soms confronterende en directe programmering. We gaan niet doen wat op andere zenders al te zien is, zoals nieuwsprogramma’s of shows met grote sterren.” Mediakenners en reclamemensen verwachten dat door de komst van FOX in dezember en de waarschijnlijke introductie van een tweede SBS-zender in het voorjaar van 1999, de strijd om de kijkers harder wordt dan ooit. De verwachting is dat met name RTL 4 te lijden zal hebben onder het offensiefvan tegenstanders als SBS en Fox met een vermogend moederbedrijf achter zich dat is bereid te investeren.
Maar volgens Bloem is het niet echt een probleem dat Veronica, RTL 4 en SBS 6 in dezelfde vijver vissen. De Fox-directeur vertrouwt er op dat zijn zender zich weet te onderscheiden. De nieuwe zender heeft de beschikking over een groot potentieel aan sterke films en series: in de VS is Fox voor alle zenders de grootste programma-leverancier. Succesvolle programma’s als ‘X-Files'(Veronica), ‘Millenium’ en ‘Ally McBeal’ (beide bij SBS 6) komen uit de FOX-studio’s. Het is dus de vraag of deze programma’s niet op den duur over zullen gaan naar Fox. De zenderbazen blijven hier erg vaag over. (A.D.)