Kijkcijfers afgelopen week

Marktaandelen publieke omroep 34, zes grote commerciëlen samen 50

De publieke omroepen behaalden in week 52 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34 procent, meldt de NOS, onder verwijzing naar het Continue Kijkonderzoek. Dat wordt uitgevoerd door Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP. Het aandeel van de zes grootste commerciele omroepen bedroeg 50 procent.

RTL4 haalde een gemiddeld marktaandeel van 17 procent in week 52, RTL5 van 3 procent, Veronica van 16 procent, SBS6 van 9 procent, Net5 van 3 procent en Fox8 2 procent. TMF en Cartoon Network voegden samen nog een procent toe. Video naam 4 procent voor zijn rekening in week 52, buitenlandse- en satellietzenders 11 procent.

Nederland 1 haalde het hoogste marktaandeel op maandagavond (18 procent) door het Journaal 20.00 uur, Natonale Nieuwsquiz en ‘Vinger aan de pols.’ TV2 haalde het hoogste marktaandeel op dinsdagavond (18 procent) door ‘BZN in Ierland’ en ‘gala of the stars.’ Nederland 3 noteerde 20 procent op vrijdagavond door ‘Samen over de drempel’, ‘Twee voor twaalf special’ en ‘Youp van ’t Hek.’

De toptien van best bekeken programma’s in week 52 wordt uiteraard aangevoerd door de slotaflevering van Big Brother op Veronica op donderdag 30 december met een kijkdichtheid van 25 en 3.545 m. kijkers. Van ’t Hek haalde op de laatste avond van ’t jaar een kdh van 20 en 2.825 miljoen.

De toptien met best gewaardeerde programma’s van de publieke omroep werd aangevoerd door André Rieu op zonderdag 2 januari op de Tros (waardering 8.1), gevolgd door Ischa/Annie M.G. Schmidt van de Avron op 1 januari (8.0). Youp van ’t Hek (Vara) deelde de derde plaats met het Nieuwjaarsconcert van de NOS (7.9). (Adfo)