JUBILEREND NOS-TELETEKST MET GROTE VOORSPRONG MARKTLEIDER

NOS-Teletekst is met grote voorsprong marktleider als het gaat om teletekstgebruik: 63% van de Nederlandse bevolking raadpleegt NOS-Teletekst wel eens. RTL4-Text neemt de tweede plaats in met 26% en de tekstdiensten van SBS6 en Veronica scoren beide 17%. Dit is één van de uitkomsten van een onderzoek naar het gebruik van Teletekst dat vrijdag door NOS-directeur Ruurd Bierman is gepresenteerd ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van NOS-Teletekst. Het onderzoek is uitgevoerd door NOS Kijk- en Luisteronderzoek.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het NOS-Journaal door de Nederlandse bevolking als belangrijkste nieuwsbron wordt gezien (77%), gevolgd door de krant (62%). De radio wordt genoemd als derde belangrijke nieuwsbron (41%), gevolgd door het nieuws van RTL4 (30%). NOS-Teletekst neemt, met 24%, de vijfde plaats in.

NOS-Teletekst kreeg in het onderzoek een gemiddeld rapportcijfer van 7,5. De kijkers konden Teletekst waarderen op zes punten. De tevredenheid over de overzichtelijkheid, de gebruiksvriendelijkheid, de objectiviteit, de vormgeving, de leesbaarheid en het aanbod is groot.

De nieuwsrubriek is de meest bekeken rubriek van NOS-Teletekst, op de voet gevolgd door het weer. Ook de sportrubriek wordt veel geraadpleegd, evenals de televisieprogrammering. De rubriek geld wordt door de Teletekstgebruikers steeds belangrijker gevonden.

INTERNET
Behalve via de televisie is NOS-Teletekst ook te raadplegen via Internet. 47% van de ondervraagden had de beschikking over een computer met internetaansluiting. Van deze groep keek 11 procent wel eens naar Teletekst via internet. Daarmee is NOS-Teletekst één van de meest bezochte Nederlandse sites. Gemiddeld haalt de site zo’n 3,5 miljoen hits per dag. (NOS)