In het eerste kwartaal van 2001 gaat de Nederlandse overheid landelijke pakketten voor commerciële radio-omroep veilen. Zeven met een demografisch bereik tussen 70 en 75% en één FM-pakket met een bereik van ongeveer 60%. Er zal één FM-frequentiepakket met een publieksbereik tussen 70 en 75% worden geclausuleerd ten behoeve van een commerciële nieuwsomroep.
Veilen betekent zoveel als toekennen aan de hoogste bieder. Ook al is die maar bereid om honderd gulden neer te tellen, de overheid moét de licenties toekennen voor een duurtijd van acht jaar, die uiterlijk per 1 sepember 2001 ingaat.
EN DIT ZIJN DE VERWACHTE INKOMSTEN
Zoals het een goed bedrijf past, denkt ook de overheid vooruit en schakelde daarom eerder een bureau in dat moest gaan berekenen hoeveel één pakket zou kunnen opbrengen. Het Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft de resultaten van die studie intusssen binnen, net zoal wij trouwens… In het rapport is duidelijk te lezen dat de overheid een bedrag van dertig (30) tot vijftig (50) miljoen gulden kan verwachten voor één (1) bijna-landelijk pakket. Het geclausuleerde pakket ten behoeve van de nieuwszender zou goed moeten zijn voor een bedrag tussen tien (10) en vijftien (15) miljoen gulden…
Dit zijn dus de bedragen waarvan de overheid effectief uitgaat dat ze reeël zijn en ze ook zullen worden opgehoest. Over minder dan een jaar weten we of deze prognose al dan niet optimistisch, dan wel behoudend was…
NEDERLAND IS TE KLEIN VOOR AM-FREQUENTIES
In het voorgaande stukje kon je lezen dat de Nederlandse overheid hoopt een leuk bedragje bij elkaar te krijgen tijdens de veilig van zeven FM-frequenties. Daarnaast zijn er ook nog een aantal commerciële AM-frequenties die via een ongeclausuleerde veiling als losse frequenties zullen worden uitgegeven. De vergunningenduur is gelijk aan die voor FM (acht jaar dus). Bedragen die de overheid hiervoor denkt te vangen zijn niet bekend, wel kwamen we achter een ander verontrustend fenomeen.
DIT ZIJN DE INTERNATIONALE REGELS
Eenmaal een frequentie toegekend, is het vrij logisch dat de eigenaar ervan zo snel mogelijk zal willen uitzenden. Daarom gaf de RDR het bureau Grontmij de opdracht op zoek te gaan naar locaties waar middengolfzenders en de bijhorende masten zouden kunnen worden geplaatst. Dit gebeurde volledig volgens de door het IBU (International Broadcasting Union in Zürich) neergeschreven regels. Internationaal is immers afgesproken dat een land slechts vanop bepaalde plaatsen, op vooraf gekende frequenties, met een maximaal vermogen mag uitzenden.
OVERAL EEN STEVIGE ‘NJET’
Grontmij ging dus praten met diverse gemeenten om de nodige vergunnigen nu alvast in orde te hebben. Helaas… géén enkele van de kandidaten ziet de komst van een AM-park zitten. Iedere gepolste gemeente stuurde Grontmij met een ‘nee’ naar huis. Allen wijzen op het feit dat er gewoon geen plaats is voor dergelijke sites. Geen enkele gemeente kon of wilde een ‘veilige’ afstand tussen zenderpark en bewoonde wijken garanderen. Die ‘veilige’ afstand, waardoor computers niet gestoord worden, TL-buizen niet gaan knipperen, of koffiezetapparaten niet spontaan ‘Doe Maar’ beginnen spelen, bedraagt algauw een halve kilometer.
BESTAANDE MASTEN MOETEN VERDWIJNEN
Als klap op de vuurpijl, moeten twee zendmasten vanaf hun huidige locatie verdwijnen omdat de betrokken gemeente de huidige milieuvergunning niet willen verlengen. Het gaat om de 828 kHz (Heinenoord/Rotterdam) die nu wordt gebruikt voor Arrow Classic Rock, en de 1395 kHz (Montfoort) van Business Nieuws Radio. Daarnaast is er ook een probleem voor de 1485 kHz in Zoetermeer. Voor dit station is een milieuvergunning niet nodig omdat het zendvermogen minder dan vijf kiloWatt bedraagt. Maar er is nooit een bouwvergunning aangevraagd voor de… zendmast. Dus ook die moet worden afgebroken. Verder voert de gemeente IJsselstein al geruime tijd ‘actie’ tegen de Nozema. IJselstein wil de grond waarop nu de zendmast voor de 675 kHz (Radio 10 FM) staat, gebruiken voor woningbouw. En ziet dit middengolfpark dan ook het liefst verdwijnen. De 675 kHz zendmast en zender voldoen echter (nog) wel aan alle vereiste hinderwet- en bouwvergunningen, dus hier is geen sprake van een acuut probleem. (RadioVisie)