Internetters luisteren massaal radio

Online-onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen, toont aan dat het aantal personen dat tijdens het internetten radio luistert aanmerkelijk is. Het indicatieve onderzoek geeft aan dat één op de drie personen vaak tot altijd radio luistert terwijl men actief is op het internet. Eén derde van de internettende luisteraars noemt Radio 538 als meest beluisterde zender.

Uit het onderzoek blijkt ook dat radioreclame voor internetsites vaak leidt tot directe actie van de luisteraars. Radio blijkt een duidelijke ‘triggerfunctie’ te hebben voor het bezoeken van internetsites. De helft van alle internettende luisteraars bezoekt wel eens een site die op de radio genoemd wordt. Met name 13 tot 30 jarigen en mannen reageren bovengemiddeld op het noemen van een internetsite op de radio.

Belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:
Radio blijkt een uitermate geschikt medium te zijn om het bezoek van internetsites en e-commerce te stimuleren.
Wie surft op het internet luistert daarbij vaak naar de radio en kan door een commercial aangezet worden tot directe actie.
Bij internetters is met name Radio 538 een zeer populair radiostation

Commercieel Directeur van Radio 538, Nico Kreuning, over de resultaten: “We krijgen regelmatig positieve reacties van adverteerders die met hun internetadres op Radio 538 geadverteerd hebben en hun bezoekersaantallen zien stijgen. Dit onderzoek is dan eigenlijk ook alleen een bevestiging van onze ervaringen.”

Onderzoeksopzet
Onderzoeksbureau De Vos & Jansen heeft door landelijk, telefonisch onderzoek een database opgebouwd van personen en hun e-mail-adressen. Aan deze personen is gevraagd medewerking te verlenen aan een online-onderzoek. Hiertoe is een e-mail met persoonlijke aanhef verstuurd, met daarin een link naar de vragenlijst. Van de 1400 benaderde respondenten hebben 343 personen de vragenlijst ingevuld. De resultaten van dit onderzoek zijn – met het oog op het aantal respondenten – zuiver indicatief.

Radio 538
Radio 538 maakt radio in de breedste zin van het woord voor iedereen die zich jong voelt. In de doelgroep 13 tot 19 jaar is Radio 538 met een marktaandeel van 31,4% marktleider. Ook in de doelgroep 20 tot 35 jaar scoort Radio 538 opvallend hoog; het station is in deze doelgroep het derde station. Het marktaandeel 10+ is op dit moment 7,3%. Radio 538 is in heel Nederland op de kabel te ontvangen en in de ether op de volgende frequenties: Midden en West Nederland / Zeeland: 101.2 FM, Rotterdam / Den Haag / Eindhoven/ Arnhem/ Nijmegen: 101.5 FM, Groningen: 89.0 FM, Friesland / Den Helder: 93.2 FM, Zwolle en omgeving: 93.6 FM. Meer informatie is ook te vinden op www.radio538.nl.