Jaap van Huis van De Media Maatschap, een mediabureau, heeft in de Adformatie van afgelopen donderdag geschreven dat het voortbestaan van Noordzee 100.7FM en de beide HMG zenders (Yorin FM en RTL FM) volgens hem gevaar loopt. Volgens van Huis is dit te wijten aan de merken van de drie genoemde zenders. “Ondanks de veranderingen in distributie, gaat het nog altijd gewoon om merken. En merkbeleving, imago en merkentrouw (of ontrouw) is niet iets wat je zomaar even verandert”, aldus van Huis.
Hij verwijt in het artikelde HMG een aantal fouten te maken: “Een succesformule van RTL4 (en in mindere mate Yorin) op televisie staat niet garant voor een succes op de radio. Integendeel zelfs, zo blijkt uit de ontwikkeling van deze zenders”. Over Noordzee 100.7FM schrijft hij: “Het merk Noordzee 100.7FM heeft in de afgelopen jaren een image opgebouwd dat je niet zo maar even een-twee-drie verbetert, wellicht zelfs nooit meer echt goed kan krijgen”.
De mededirecteur van De Media Maatschap onderbouwt zijn stelling door te wijzen naar Radio Veronica, dat een marktaandeel van ongeveer vier procent heeft.
Van Huis zet dan ook grote vraagtekens bij het voortbestaan van Noordzee en de HMG radiozenders. Erik de Zwart, CEO van Talpa Radio International (het moederbedrijf van Noordzee) gaf onlangs op het MWG-congres aan dat Noordzee “nog lang niet klaar is”. “Bij Radio 538 duurde het ook ‘slechts’ acht jaar voordat de zender stond”, aldus de Zwart. Hij gaf wel aan dat het marktaandeel van Noordzee FM “inderdaad wat is teruggezakt”.
Ook een woordvoerder van Noordzee 100.7FM maakt zich niet druk om de kritiek van van Huis: “Het is zijn mening en die delen wij niet. Wij vinden niet dat ons imago het probleem van Noordzee FM is”. De Holland Media Groep was niet bereikbaar voor commentaar [MvD].