De commerciële zenders Radio 538 en RTL 4 zijn door respectievelijk 21 en 33 procent van de Nederlandse beroepsbevolking aangeduid als meest favoriete zenders. Dit blijkt uit het continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van de Intelligence Group dat in 2004 onder bijna 7.000 personen gehouden is.
Met de uitkomsten hiervan wordt het voor het eerst mogelijk om arbeidsmarktcampagnes af te stemmen op het kijk- en luistergedrag van arbeidsmarktdoelgroepen.
De arbeidsmarkt kruipt langzaam maar zeker uit haar dal. In verschillende sectoren en functiegroepen zoals de bouw, ict en techniek is er eerder sprake van schaarste dan van veel werkzoekenden. De afgelopen maanden kozen verschillende werkgevers daarom weer voor werving middels radio en televisie. Een belangrijke vraag: bestaan er verschillen tussen arbeidsmarktdoelgroepen in hun voorkeur voor radio- en tv-zenders en kunnen wervingscampagnes hierdoor gerichter worden ingevuld? Sinds 2004 onderzoekt Intelligence Group dit maandelijks.
Commerciële zenders ‘verslaan’ publieke zenders
Een op de vijf Nederlanders geeft aan dat Radio 538 zijn/haar favoriete radiozender is. Hiermee is dit station de meest favoriete radiozender onder de Nederlandse beroepsbevolking. Radio 3FM is met 13 procent de eerste publieke zender in de top 10. Opvallend zijn de noteringen van de relatief ‘jonge’ zenders RTL FM en ID&T Radio.
De top 10 van radio-zenders:
01. Radio 538 – 21%
02. Sky Radio – 16%
03. Radio 3FM – 13%
04. Radio 1 – 9%
05. Noordzee FM – 9%
06. Radio 2 – 8%
07. Yorin FM – 8%
08. Radio Veronica – 6%
09. RTL FM – 3%
10. ID&T Radio – 3%
De commerciële tv-zender RTL 4 is met 33 procent ‘marktleider’ onder de Nederlandse beroepsbevolking. Het publieke Nederland 3 neemt de derde plaats in en blijft Net 5 daarmee net voor.
De top 10 van tv-zenders:
1. RTL 4 – 33%
2. SBS6 – 25%
3. Nederland 3 – 18%
4. Net 5 – 18%
5. Nederland 2 – 17%
6. Yorin – 16%
7. Nederland 1 – 14%
8. Veronica – 11%
9. Discovery Channel – 10%
10. RTL 5 – 8%
Arbeidsmarktdoelgroepen en radio
Onder specifieke arbeidsmarktdoelgroepen bestaan er opvallende verschillen. Radio 538 bezit over de hele breedte een sterke positie, met name onder studenten (37 procent). Ook het publieke 3FM geniet, in vergelijking met de gemiddelde Nederlander, een hogere populariteit onder studenten. Daarmee zijn deze zenders belangrijk voor werkgevers die zich richten op scholieren/jongeren en/of studenten.
De keuze voor Radio 538 voor de wervingscampagne van de landmacht blijkt een schot in de roos te zijn. De zender is met 30 procent het populairste station onder personen die aangaven te willen werken voor de Defensie. Voor de campagne “Je groeit in het Onderwijs” van het Ministerie van OC&W bieden Radio 538, Sky Radio en 3FM de beste kans om het arbeidspotentieel gericht te bereiken. Radio 1 blijft bij deze doelgroep sterk achter in populariteit (4 procent). Deze zender is daarentegen wel ‘marktleider’ onder WO’ers (25 procent) en managers (23 procent). Opvallend is dat onder allochtonen (t/m 35 jaar) er relatief veel naar FunX FM geluisterd wordt. Met name in de Randstad en onder Marokkanen is dit station populair.
Arbeidsmarktdoelgroepen en TV
De verschillen in populariteit van tv-zenders zijn, onder de in kaart gebrachte doelgroepen, groter dan onder radiostations. Zo is SBS 6 onder het arbeidspotentieel van Defensie de meest favoriete zender (32 procent), maar speelt het onder WO’ers nauwelijks een rol. Nederlands 3 komt onder de laatstgenoemde doelgroep, maar ook onder managers en ICT’ers, als winnaar uit de bus. Opvallend is dat campagnes gericht op ICT’ers en personen met een voorkeur voor een baan bij Defensie ook goed op Discovery Channel ingevuld kunnen worden. Onder het arbeidspotentieel van het onderwijs biedt invulling op Net 5 en RTL 4 betere wervingsmogelijkheden. [Radiowereld.NL]