Ook Sky Radio Denemarken zet DJ FREE op straat

Wat in eerste instantie op een 1 april grap leek, blijkt toch waar te zijn: na Sky Radio in het Duitse Hessen gaat ook Sky Radio in Denemarken het non-stop format aan de kant zetten. Vanaf aanstaande maandag start het station met gepresenteerde programma’s. Sky Radio probeert hiermee het marktaandeel op te vijzelen en de concurrentie aan te gaan met Radio 100FM van Talpa.

Investeren in de toekomst
Na maandenlang onderzoek te hebben gedaan in de interesses en behoeftes van luisteraars heeft Sky Radio besloten om overdag gepresenteerde programma’s te gaan invoeren. Speciaal voor de formatswitch heeft Sky Radio al diverse deejays aangenomen.

Bij de ochtendshow zal, net als bij de meeste ochtendshows,  het aandeel aan gesproken woord hoger worden dan de rest van de dag. Voor de presentatie heeft Sky o.a. Dan Rachlin (ex-The Voice en ex-P3) binnengehaald. Na de ochtendshow zal vooral de muziek de boventoon voeren, afgewisseld met korte presentatieblokken zoals nu al bij Sky Radio in Hessen wordt gedaan.

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een nieuw studiocomplex. Het nieuwe Sky Radio krijgt vanaf maandag de beschikking over twee identieke hoofdsstudio’s, voorzien van de nieuwste technieken, en één grotere studio voor interviews e.d.

Nieuwe huisstijl
Vorige maand werd bij Sky Radio in Denemarken al de nieuwe huisstijl ingevoerd, die grotendeels gelijk is aan die van de Duitse en Nederlandse editie van Sky. Tegelijkertijd kreeg Sky Radio Denemarken ook een nieuwe website. Opvallend was dat er op de site al ruimte was ingericht voor programma’s en deejay’s. Want ondanks dat Sky in de avonduren al enkele gepresenteerde programma’s had (wegens licentievoorwaarden), was hier tot voorkort niets van terug te vinden op de website. De slogan “100% muzik” heeft plaats gemaakt voor “Soft Rock & Pop Hits”.

Concurrentie
Al maanden vecht Sky Radio met Talpa’s Radio 100 FM om de nummer 1 positie onder de commerciële radiostations in Denemarken. Nadat het marktaandeel van Sky Radio in de eerste helft van 2004 vooral een stijgende lijn had en in juni zelfs opliep naar 7,2%, is het marktaandeel sindsdien omlaag gegaan en blijft de laatste tijd hangen op circa 5%. Op dit moment scoort Sky Radio een marktaandeel van 5,2% tegenover 5,5% voor 100 FM. Daarbij moet vermeld worden dat Sky Radio bijna landelijke dekking heeft in Denemarken, terwijl Radio 100 FM genoegen moet nemen met 50%.
In de hoofdsstad Kopenhagen is het verschil nog groter. Hier scoort Sky Radio 4,5% marktaandeel tegenover 14,3% aandeel voor het gepresenteerde 100 FM. Sky Radio Denemarken sloot overigens het jaar af met een tekort van 72 miljoen Deense Kronen (circa 9,6 miljoen Euro).

Sky Radio Denemarken is niet de eerste zender van de Sky familie zijn die het non-stop format overboord gooit. Eerder dit jaar besloot Sky Radio in Hessen al over te gaan op gepresenteerde programma’s na teleurstellende luistercijfers. [Radionyt/R.S./Radio.NL]