Het gaat niet goed met de radio- en televisiegidsen. De NCRV-gids, de Televizier (Avro) en de Studio (KRO) hebben de afgelopen vijf jaar de grootste klappen gehad. Zij zagen in die periode een vijfde van hun abonnees weglopen. En dat is niet best voor de kas van de omroepverenigingen, die de inkomsten van de gidsen gebruiken als aanvulling op de subsidie die zij van de overheid krijgen. Ook andere programmabladen, zoals Troskompas, Mikrogids en Vara TV Magazine, staan er niet florissant voor met oplagedalingen van rond de vijf procent.
Maar er zijn uitzonderingen, zo blijkt uit cijfers van het oplage-instituut HOI. Twee programmabladen groeien, tegen de trend in. Het gaat om de TV krant (betaalde oplage 191 000) en om TV Satellite (betaalde oplage 48 000). De TV Krant wordt uitgegeven door de Tros en heeft vorig jaar weer een boost gekregen nadat het formaat werd verkleind. TV Satellite is van Veronica, de omroep die ook het grote Veronica Magazine uitgeeft (betaalde oplage ruim 1 miljoen). Lees verder
Loterijen
Nederlandse loterijen en casino’s mogen geen reclame meer maken voor zeven uur ’s avonds of in de buurt van scholen. Dat blijkt uit een nieuwe reclamecode voor de kansspelen, die onlangs van kracht werd. Ondanks een verzoek van minister Donner, bevat de code geen beperkingen over de hoeveelheid reclame-uitingen. Minister Donner van Justitie droeg de kansspelen in 2004 op een reclamecode op te stellen omdat er volgens hem te veel reclame werd gemaakt. Die reclame zou strijdig zijn met het terughoudende kansspelbeleid dat de minister voert. Om kwetsbare groepen zoals jongeren te beschermen tegen gokverslaving, mogen loterijen en casino’s voortaan overdag en in de buurt van scholen geen reclame meer maken. De Reclame Code Commissie zorgt voor de handhaving van de nieuwe code. Lees verder
PO
De raad van bestuur Publieke Omroep (PO) heeft dinsdag ingestemd met een voorstel van diverse werkgroepen over hoe de publieke tv-netten per september moeten worden ingedeeld. Het betreft genreschema’s, nog niet alle programmatitels zijn ingedeeld. De nieuwe indeling kwam de afgelopen weken al stukje bij beetje naar buiten via een website van PO. Basis onder het plan is dat de omroepen niet meer op hun eigen ’thuisnetten’ blijven uitzenden, maar dat ze programma’s gaan leveren aan zowel Nederland 1, 2 en 3. Nederland 1 wordt het grote, familiebrede net, Nederland 2 zorgt voor achtergrond en maatschappelijk debat, terwijl Nederland 3 een jong karakter krijgt en specifieke informatie biedt. Lees verder
NOS
Het moet anders, vindt de NOS. Na de beroerde resultaten op het Eurovisie Songfestival van de afgelopen jaren – in 2005 zat er zelfs geen finaleplaats in – wil de omroep weer eens met een jonge, frisse en vooral kansrijke inzending naar Athene, waar op 18 en 20 mei het Eurovisie Songfestival gehouden wordt. Lees verder
Klaas
Radiomaker Klaas Drupsteen (39), presentator bij ‘Goedemorgen Nederland’ en ‘Zoekt en Gij Zult Vinden’, heeft ook zijn draai bij televisie gevonden. Wat zijn invoelende interviewstijl betreft, heeft hij het tij mee. ‘Het pinnige tijdperk, waarin alles kritisch moest, is voorbij.’. Wat is een geschikt tijdstip om een presentator van een ochtendprogramma te bellen? Blijkbaar niet vrijdagmiddag, half drie. Klaas Drupsteen (39) klinkt versuft wanneer hij opneemt. Hij lag net onder zeil na een werkdag die om half vijf ’s ochtends begon. Monter vertelt hij een week later, in een Utrechts café, over die heilzame middagdutjes. „Het lekkerst val ik in slaap voor de televisie, op de bank. Met de katten erbij.“ Sinds anderhalf jaar gaat voor Drupsteen twee of drie keer per week de wekker af in wat voor velen nog het holst van de nacht is. Dan presenteert hij ‘Goedemorgen Nederland’ Lees verder
Mediagroep
Cees van Lotringen is de nieuwe uitgever-hoofdredacteur van de internetactiviteiten van de FD Mediagroep. Het gaat om een nieuwe functie. Van Lotringen gaat leiding geven aan de verzelfstandigde internetgroep van het mediabedrijf, waar de websites fd.nl, bnr.nl en fdmediagroep.nl onder vallen. Dat maakte de FD Mediagroep gisteren bekend. Naast zijn leidinggevende taken gaat Van Lotringen ook invulling geven aan de multimediastrategie van de FD Mediagroep, waar het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio onderdeel van zijn. Lees verder
Tivo
Het Amerikaanse bedrijf Tivo laat zijn klanten overal vandaan hun digitale videorecorders programmeren, via een downloadbaar programmaatje op de mobiele telefoon. Amerikanen die zich onderweg beseffen dat ze een tv-programma willen opnemen kunnen dat vanaf morgen via hun mobieltje doen. Tivo sloot daartoe een samenwerkingsverband met de mobiele aanbieder Verizon Wireless, dat voor twee maanden exclusief is. Daarna kunnen alle mobiele aanbieders wederverkoper worden van de Tivo-dienst. Lees verder
Media Managers
Waar lokale omroepen zijn is heibel. Het lijkt er op dat deze ongeschreven regel ook opgaat voor het Huissense productiebedrijf Media Managers, dat de aandacht op zich weet gevestigd van het commissariaat voor de media. Wat onderzoekt het commissariaat? Wat er in de contracten staat tussen het commerciële Media Managers en publieke lokale omroepen. Ook wordt bekeken of sprake is van belangenverstrengeling met RTV Lingewaard. Media Managers-eigenaar Lawrence Vasseur was er omroepvoorzitter. Nu vervult zijn vriendin die functie. Zij werkt ook voor Media Managers. Het kan zijn dat Media Managers zo veel lucratieve opdrachten binnenkrijgt. Zijn er meer van dit soort zaken geweest? Lees verder
Buma
Cees Vervoort, directeur van Buma/Stemra, heeft zich vandaag krachtig verweerd tegen de beschuldigingen die VVD-kamerlid Charlie Aptroot onlangs tegen deze organisatie uitte. Volgens Aptroot was de auteursrechtenorganisatie met de geïnde gelden gaan speculeren op de beurs en had ze hierbij 46 miljoen euro verloren op een portefeuille van 330 miljoen. Ook huurde Buma/Stemra volgens hem een luxe kantoorpand voor 1,7 miljoen euro per jaar. Al met al ging volgens Aptroot de Buma/Stemra zeer onzorgvuldig om met de aan de rechthebbenden toebehorende gelden. Lees verder
Iptv
De ontwikkeling van iptv raakt waarschijnlijk in een versnelling als de geplande overname van het Amerikaanse telecombedrijf Bellsouth door AT&T doorgaat. De overname moet over ongeveer een jaar worden afgerond. Als de overname wordt goedgekeurd zullen Amerikaanse consumenten sneller iptv kunnen krijgen, zo is de verwachting. Bellsouth heeft al netwerken liggen, terwijl AT&T druk is met de ontwikkeling van tv via het internetprotocol. Lees verder