Headlines uit de krant: woensdag 12 april

De cabaretier Erik van Muiswinkel weigerde met Jack Spijkerman mee te verhuizen naar Talpa. Hij bleef Koefnoen trouw. De kijkcijfers van Koppensnellers bereiken het ene na het andere diepterecord. Talpa’s reïncarnatie van VARA’s Kopspijkers dat in zijn hoogtijdagen drie miljoen kijkers trok, boeide nog geen half miljoen mensen. Cabaretier Erik van Muiswinkel, persifleerde John de Mol naar hartelust in Kopspijkers als tycoon en patser (‘Ach Jack, iedereen heeft zijn prijs’) en weigerde als een van de weinigen resoluut de overstap naar de commerciële omroep. U bent nu zeker dolblij dat u niet bent meegegaan?

‘Natuurlijk ben ik in zeker opzicht blij dat ik niet mee hoef te maken dat het steeds minder wordt. Ik ben er ook enorm verbaasd over. Ik had verwacht dat ze op 1,5 miljoen zouden blijven steken, maar dat het nu een hálf miljoen is, had ik volstrekt niet verwacht. Het doet wel pijn om te zien dat de kijkcijfers zó laag zijn. Het programma gaat mij nog steeds enorm ter harte. Ik kijk ook altijd en ik zie nog steeds precies wat er wel of niet is gelukt. Ze doen niet veel anders dan toen, maar desondanks heeft die zet om daar naar toe te gaan verkeerd uitgepakt.’ Lees verder

Kabel
Tv-kijkers in Leerdam krijgen 50 euro terug van UPC en hoeven bovendien de komende vier jaar minder voor hun abonnement te betalen. De afspraken tussen de gemeente en UPC bespaart de 7000 abonnees in Leerdam al met al ongeveer 1 miljoen euro. Leerdam heeft zo voorlopig een prijsverhoging teruggedraaid die UPC de afgelopen jaren heeft willen doorvoeren. Vanaf 2010 zullen concurrentie en toezichthouder Opta voor een redelijke prijs van het UPC-abonnement zorgen, hoopt de gemeente. Lees verder

Versatel
Een deel van de abonnees van Tele2/Versatel heeft zondag de live-uitzending van de kampioenswedstrijd van PSV moeten missen. De reden: te veel mensen wilden kijken. Dat zegt Cilesta van Doorn, woordvoerder van Tele2/Versatel. “Te veel mensen wilden zondag naar de uitzendingen kijken. Er stonden veel belangrijke wedstrijden op het programma en bovendien hebben we recent veel nieuwe abonnees aangesloten. Daardoor werden onze verwachtingen voor het aantal gebruikers overtroffen.” Lees verder

Passion
De veelbesproken film The Passion Of The Christ is zaterdag op televisie te zien. Dat heeft RTL Nederland bekendgemaakt. De Amerikaans/Italiaanse film uit 2004 van regisseur Mel Gibson, die gaat over de laatste twaalf uur uit het leven van Jezus, zal niet onderbroken worden door reclame. Lees verder

KPN
KPN neemt een meerderheidsbelang in ON b.v., het narrowcastingbedrijf van onder meer Heineken en Sony. Het telecombedrijf versterkt hiermee haar positie als dominante marktpartij in een opkomende markt voor ´reclame-tv buitenshuis´. Enkele miljoenen euro’s betaalt KPN om grootaandeelhouder te worden in ON. Hoeveel procent van de aandelen het telecombedrijf neemt in de horeca-narrowcaster maakt KPN niet bekend. Mededingingsautoriteiten moeten de overname nog toetsen “aan de definities van aanmerkelijke markmacht”, aldus een woordvoerder van het telecombedrijf. Lees verder

Talpa
Stichting De Kinderconsument vraagt kijkers en producenten om de treitershow die Talpa wil gaan uitzenden te boycotten. De stichting toonde zich dinsdag geschokt dat pesten tot amusement is verklaard. ,,Pesten is een groot probleem voor kinderen. Het moet worden ontmoedigd, in plaats van gestimuleerd of beloond”. De onafhankelijke stichting, die de media controleert op schadelijke zaken voor kinderen in de media, roept mensen op niet naar het programma te kijken. Producenten zouden geen reclamezendtijd rond de show moeten kopen. Op haar website pestenislaf.nl is een forum geopend. Lees verder

Media
Op de persoonlijke, informele wijze die hem eigen is, begon onze hoofdredacteur Johan Olde Kalter gisteravond aan een lange reeks van afscheidsfeesten. ,,Dit doen we alleen voor Johan en verder voor niemand” , zei Carré-directeur Hein Jens in de Kit Kat Club, waarin de grote zaal van zijn Koninklijk Theater is omgetoverd. Lees verder

Televisie
Vijf jaar na de introductie van interactieve digitale televisie weten Engelse adverteerders nog niet hoe ze met interactieve televisie om moeten gaan. Bovendien is de kwaliteit van de ‘verlengde reclameblokken’ niet goed, meent specialist Andrew Howells die Nederlandse marketeers toesprak. Die zetten via UPC de eerste wankele schreden. “Televisie is in 50 jaar niets veranderd. Bedrijven als Google en Yahoo zullen de media-industrie wakker schudden als ze hun videoproducten ook op televisie weten te krijgen.” Dat zei Andrew Howells (foto) tijdens een seminar over IPTV dat gisteren in het Utrechtse Media Plaza werd gehouden. Digitalisering van de media biedt adverteerders ook nieuwe manieren om hun boodschappen naar de consument over te brengen. Daar slagen ze echter matig in, meent de mede-oprichter van het Engelse Zip Television. Lees verder

iPod
Veel Nederlanders hebben nog niet eens een i-pod of een vergelijkbare mp3-muziekspeler, terwijl de opvolger al onderweg is: de draagbare videospeler. Op de ‘ portable (of personal) media player’ (PMP) kun je tv-series en films zetten die je kunt bekijken waar en wanneer je wilt. Lees verder

Vara
De VARA komt vanaf 2 mei iedere dinsdagavond met het programma ‘Cabaret & Co’ (23.00 uur, Ned. 3). Daarin is telkens plaats voor de nieuwe lichting cabaret-artiesten maar ook voor gevestigde namen, aldus een VARA-woordvoerder maandag. Lees verder

Kalou
Voetballer Salomon Kalou zelf liet het dinsdag afweten bij zijn zoveelste gang naar de rechter. Dit keer was de inzet het verbieden van het reclamefilmpje van Centraal Beheer Achmea, waarin hij tegen zijn wil voorkomt als speler van het Duitse elftal. ,,Hij is alle publiciteit rond zijn persoon meer dan beu,’’ verklaarde zijn raadsman, mr. R.Schutte in het kort geding voor de Haagse rechtbank. ,,Hij traint, zijn club Feyenoord speelt tegen PSV en daar is hij nu mee bezig.’’ Maar leuk vindt hij het allemaal niet. ,,Hij is afgeschilderd als iemand voor wie het alleen om geld zou gaan. Dat is echt de omgekeerde wereld.’’ Lees verder

TV
Een mix van zijn eigen fantasie en het nieuws. Zo omschrijft Wilfried de Jong zijn nieuwe programma ‘De Jong Wil’, dat woensdag zijn eerste editie beleeft. De show is acht weken lang direct na NOVA op Nederland 3 te zien. Het programma bestaat voor een groot deel uit vooraf opgenomen filmpjes die qua sfeer vergelijkbaar zijn met de beelden die in Sportpaleis De Jong te zien waren. Rode draad van de beeldfragmenten is een tour door Nederland die De Jong zelf onderneemt in een groene Mercedes Coupé. Lees verder

Gerelateerde berichten