Staatssecretaris Medy van der Laan (Media) gaat de reclameregels voor de commerciële tv-stations in Nederland zoveel mogelijk gelijk trekken. Dat zei zij vrijdag na afloop van de ministerraad, waarin werd geconstateerd dat ,,het reclamespeelveld niet voor iedereen gelijk is”. De scheiding is ontstaan doordat de RTL-zenders (RTL4/5 en 7) onder de veel ruimere Luxemburgse mediawet vallen.
De andere commerciële zenders, als Talpa en de SBS-groep (SBS6, Net5 en Veronica), hebben met strengere wetten te maken. De bewindsvrouw gaat onderzoeken in hoeverre aan die situatie iets kan worden gedaan. Lees verder
WK
Sommige dingen zijn zeker in het het leven en één daarvan is dat het komende WK in Duitsland goed bekeken zal worden. Maar of het toernooi ook kijkcijferrecords gaat breken, valt niet te voorspellen, zegt Bas de Vos van de dienst Kijk- en LuisterOnderzoek (KLO) van Publieke Omroep (PO). “Omdat het WK dit keer erg dicht bij huis wordt gespeeld is de beleving in Nederland wel erg groot, dat merk je nu al”, zegt De Vos. “WK’s en EK’s zijn topevenementen, ook als het gaat om kijkcijfers. Daarom is de bestbekeken tv-uitzending ooit uiteraard een voetbalwedstrijd.” Lees verder
Soap
Burgemeester Job Cohen van Amsterdam speelt woensdag mee tijdens de eerste opnames van een hoofdstedelijke realitysoap. Cohen speelt zichzelf als hij de sleutel overhandigt aan de bewoner van de eerste nieuwe woning in een straat in Amsterdam-West. ,,Hij heeft bepaalde aanwijzingen gehad om het verhaal mee te spelen”, aldus productieleider Walter Koning vrijdag. Lees verder
Winter
Het plan van televisieproducent Harry de Winter en Felix Visser voor het monumentale Zendcomplex Radio Kootwijk is vrijdag afgeschoten. Volgens de stuurgroep die een nieuwe bestemming voor het complex moet vinden, is het plan financieel niet haalbaar. Daarnaast hebben natuur, rust en duisternis in de plannen van De Winter en Visser niet de rol gekregen die de stuurgroep in gedachten had. Radio Kootwijk is in 2003 van de sloop gered en sindsdien wordt naar een nieuwe invulling gezocht. Intussen heeft al een aantal branden gewoed op het complex. De Winter en Visser wilden van het complex een broedplaats maken waar een relatie wordt gelegd tussen technologische ontwikkelingen die de maatschappij ingrijpend veranderen en kunst en cultuur. Lees verder
IPTV
Tot 1 oktober betalen nieuwe abonnees geen abonnementsgeld en wordt IPTV gratis door een monteur aangesloten. Na 1 oktober geldt het abonnementstarief van 19,95 en bedragen de eenmalige aansluitkosten 29,95. Op MineTV.nl biedt KPN het publiek de nieuwe tv-dienst via ADSL aan. Nu alleen nog voor KPN-klanten met Direct ADSL of klanten met een ADSL-abonnement van Planet Internet. Vanaf de zomer is Mine verkrijgbaar voor iedereen. Lees verder
UPC
De ruim 250.000 digitale klanten van UPC kunnen aanstaand weekend Pinkpop in een interactieve tv-versie bekijken. Een primeur. Afgelopen week is met succes iTV getest door Chellomedia en de Vpro. Chellomedia is het zusterbedrijf voor interactieve content van kabelaar UPC. De Vpro gaat de Pinkpop-muziek verspreiden via haar digitale muziekkanalen, beter bekend als 3voor12. Lees verder
Reclame
Staatssecretaris Medy van der Laan (Media) gaat de reclameregels voor de commerciële tv-stations in Nederland zoveel mogelijk gelijk trekken. Dat zei zij vrijdag na afloop van de ministerraad, waarin werd geconstateerd dat ,,het reclamespeelveld niet voor iedereen gelijk is”. De scheiding is ontstaan doordat de RTL-zenders (RTL4/5 en 7) onder de veel ruimere Luxemburgse mediawet vallen. De andere commerciële zenders, als Talpa en de SBS-groep (SBS6, Net5 en Veronica), hebben met strengere wetten te maken. De bewindsvrouw gaat onderzoeken in hoeverre aan die situatie iets kan worden gedaan. De D66-politica stelde dat ze voor lastige vragen zal komen te staan omdat ze ook de consument wil beschermen. Op RTL-zenders vindt ze het bijvoorbeeld vervelend wanneer, als een programma richting het einde gaat, er al een reclamebalk in beeld komt. Ze vraagt zich af of consumenten ermee gebaat zijn als andere stations dat ook mogen. Lees verder
NOS
Het WK 2006 moet nog beginnen, maar de NOS heeft er inmiddels al voor gezorgd dat ook de beelden van het EK 2008 bij die omroep te zien zullen zijn. Dat heeft de Europese voetbalbond UEFA de NOS donderdag laten weten. Het voetbaltoernooi heeft plaats in Zwitserland en Oostenrijk. Lees verder
Essent
Het energiebedrijf Essent wil zijn kabeldivisie Kabelcom afstoten en zich alleen richten op zijn energieactiviteiten. Dit heeft de onderneming vrijdag laten. Essent heeft een aantal partijen uitgenodigd een bod uit te brengen op zijn kabeltak, met 1,8 miljoen aansluitingen. Over enkele maanden wordt duidelijk of dit resulteert in een verkoop, aldus het bedrijf. Volgens een woordvoerder is Kabelcom “te klein om te kunnen overleven in het geweld van de telecomomgeving”. Hij doelde daarmee op de sterke concurrentie met bedrijven als KPN en Tele2, die tegenwoordig ook klanten werven voor televisieaansluitingen. Andersom weten kabelbedrijven steeds meer terrein te winnen op het gebied van telefonie. Een probleem blijft echter dat zij geen landelijk dekkend netwerk hebben. Essent is bijvoorbeeld in Noord-, Oost-, en Zuid-Nederland actief. Casema heeft daardoor in het verleden wel eens gepleit voor een fusie van UPC, Essent en Casema. Lees verder
Tros
‘De koning van het hapje en het babbeltje’ is hij door critici al eens cynisch genoemd. Maar Bert Kuizenga, momenteel avond aan avond te zien in TROS Zomeravondcafé, trekt zich van dat soort kwalificaties niets meer aan. Een live-programma in de openlucht, het blijft de weergoden verzoeken. Ook vandaag is de lucht boven het TROS-gebouw in Hilversum weer loodgrijs. Het decor van het TROS Zomeravondcafé op het terras oogt treurig. Daar veranderen zelfs de wijnvaten en Franse vlaggen waarmee de set is opgeleukt, niets aan. ,,Triest he,’’ verzucht presentator Bert Kuizenga (51) die er diep in zijn jas gedoken langs loopt. Al zijn de goden de programmamakers tot nu toe nog opvallend goed gezind. Hoe hard het ook regent tijdens de repetitie, tijdens de uitzending ’s avonds is het – afkloppen – steeds droog. Lees verder
Gullit
Estelle Gullit, de vrouw van Ruud Gullit, wordt journaliste voor de glossy Beau Monde. Elke maand zal ze een interview houden met een Nederlandse man die zij interessant vindt. Nummer één was premier Balkenende. Lees verder
Soap
Burgemeester Job Cohen van Amsterdam speelt mee tijdens de opnames van een hoofdstedelijke realitysoap. Cohen speelt zichzelf als hij de sleutel overhandigt aan de bewoner van de eerste nieuwe woning in een straat in Amsterdam-West. ,,Hij heeft bepaalde aanwijzingen gehad om het verhaal mee te spelen”, aldus productieleider Walter Koning vrijdag. Lees verder
IdtV
TV-producent IdtV en internetbureau Lost Boys gaan intensief samenwerken, te beginnen met een relatie- en een autoprogramma. De partijen maakten de samenwerking vanmorgen bekend. Ofschoon IdtV onderdeel uitmaakt van de Britse groep All3 Media en Lost Boys ook internationaal opereert als LB Icon, is de samenwerking nu volgens de woordvoerster beperkt tot Nederland. Lees verder
Mediawaakhond
Mediawaakhond FCC onderzoekt tientallen gevallen van staatspropaganda en commerciële reclame verstopt in het Amerikaanse tv-nieuws. In de VS is beroering naar aanleiding van een onthullend rapport van mediaonderzoeksgroep Center for Media & Democracy (CMD). Onder meer Independent bericht erover. De toegang daar is betaald, maar het artikel is ook te lezen op op ZNet. Lees verder
Info
Door een fout van een rechercheur van de Amsterdamse centrale recherche is vertrouwelijke informatie naar buiten gekomen. De rechercheur typte het verkeerde e-mailadres in, waardoor het document uiteindelijk bij een journalist terechtkwam. Dat laat de Amsterdamse politie vrijdag weten. Lees verder