RTL Nederland stelt Wim ter Laak aan als Manager Programming Strategy. Ter Laak heeft in deze nieuwe functie een adviesrol richting de Directeur Content en de programmadirectie op het vlak van contentstrategie en –marketing. Hij richt zich (vanaf 22 augustus) daarbij met name op trends op het gebied van nieuwe formats en on- en off air promotie.
Ook waar het mediaconcepten in bredere zin betreft, heeft Ter Laak een signalerende rol en zorgt hij voor de vertaling naar RTL. Dan gaat het bijvoorbeeld om de uitwerking van tv-formats op online platforms, de rol van adverteerders in crossmediale concepten en de ontwikkeling van web-only formats.
Directeur Content, Matthias Scholten: “Veel succesvolle formats vinden hun oorsprong in de VS of Groot-Brittannië. Het is voor RTL dan ook van belang de trends die in deze landen spelen, op de voet te volgen. Wim heeft jarenlange ervaring in programmaontwikkeling en zenderprogrammering.
Daarnaast heeft hij zijn expertise verbreed op de Amerikaanse format- en conceptenmarkt. Kennis die we goed kunnen gebruiken om onze zenders te blijven vernieuwen en aan te scherpen.”
Ter Laak is zijn loopbaan in 1988 gestart als redacteur/verslaggever bij Veronica Radio. Hierna vervulde hij verschillende functies bij Veronica en RTL. In 2004 werd hij benoemd tot programmadirecteur van RTL 4. Deze functie heeft hij tot 2007 vervuld, waarna hij RTL Nederland verliet om als Creative Director International aan de slag te gaan bij Eyeworks in Los Angeles en Amsterdam. [RadioWereld.NL]