Sp!ts heeft een distributie-overeenkomst gesloten met Douwe Egberts Nederland om zijn bereik te vergroten. De gratis ochtendkrant is voortaan ook te verkrijgen bij de koffiecafe-formule Cafe DE. Dat heeft Sp!ts, onderdeel van Telegraaf Media Groep (TMG), maandag bekendgemaakt. De krant richt zich daarbij in eerste instantie op de Cafe DE-vestigingen op universiteiten en hogescholen. De koffiecafe’s zijn onder andere vertegenwoordigd op de TU Delft, Vrije Universiteit in Amsterdam en Erasmus Universiteit in Rotterdam.
De twee partijen kijken ook naar de haalbaarheid van acties speciaal voor studenten. ‘Je kunt je voorstellen dat we bijvoorbeeld met een kortingsbon komen voor een gratis gevulde koek bij een capuccino’, aldus Bart Mouter, marketing manager lezersmarkt bij Sp!ts. Daarnaast worden nieuwe initiatieven op het gebied van narrowcasting en eventmarketing onderzocht.
‘Op de eerste plaats richten we ons op het onderwijs’, zo stelt Mouter. Vooral studenten die niet met het openbaar vervoer naar de universiteit of hogeschool reizen, maar met de fiets, hoopt Sp!ts zo alsnog te kunnen bereiken. Lezers tussen de 18 en 34 jaar vormen de kerndoelgroep van de krant.
Op korte termijn zal Sp!ts ook andere vestigingen van Cafe DE bij de distributie betrekken, geeft Mouter aan. Zo bevindt de keten zich bijvoorbeeld ook op woonboulevards en winkelstraten. Ook beurzen- en evenementencentrum Amsterdam RAI en het ABN AMRO bankcafe in Enschede kennen een vestiging.
Volgens Mouter heeft de overeenkomst met Douwe Egberts Nederland een duur van twee jaar. Als de samenwerking succesvol verloopt, is er een optie tot verlenging van het contract.
Hoeveel extra lezers er met de uitbreiding van het distributienetwerk worden bereikt, kan de marketing manager niet aangeven. Ook over de financiele details van de overeenkomst wil de hij niets kwijt. Momenteel bereikt Sp!ts dagelijks 1,7 miljoen lezers. De oplage bedraagt 460.000 kranten per dag.
Overigens merkt Mouter ‘vooralsnog niets’ van de komst van De Pers, de nieuwe krant van investeerder Marcel Boekhoorn. Op 23 januari verscheen de eerste uitgave van deze derde gratis krant in Nederland.
‘De formule is zo anders en op zo’n andere doelgroep gericht, dat wij met de huidige distributie niets merken van een oplagedaling of minder lezers. Zij hebben zich gericht op een krant met minder onderwerpen en meer diepgang. Wij richten ons op een jonge, volwassen doelgroep die nieuws meer compact, snel en niet heel erg in de verdieping zoekt.’