Headlines uit de krant: woensdag 28 maart

John de Mol bouwt via zijn investeringsmaatschappij Cyrte een belang in de uitgever Telegraaf Media Groep (TMG) op. Dat bevestigde een woordvoerder van de mediamagnaat dinsdag naar aanleiding van berichtgeving van Het Financieele Dagblad. Hij wilde niet ingaan op de omvang van het belang. Aandeelhouders zijn bij een belang van minimaal 5 procent verplicht dit te melden bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het aandeel TMG op de Amsterdamse effectenbeurs schoot dinsdagmiddag omhoog en noteerde rond half vier ruim 4 procent in de plus.

Door de interesse van De Mol in TMG doken er meteen geruchten op dat de mediaondernemer zijn kwakkelende tv-zender Tien onder wil brengen bij het SBS-concern (SBS6, Net5, Veronica). TMG heeft namelijk 20 procent van de aandelen in de internationale tak van die onderneming, SBS Broadcasting Group. Dat aandeel vertegenwoordigt een waarde van 600 miljoen euro. Maar omdat SBS Broadcasting bezig is te fuseren met het Duitse Sat1/ProSieben zou De Mol dat scenario ook weer tegen kunnen staan, omdat zijn invloed dan steeds kleiner wordt. Lees verder

Internetradio
De radiodienst van Mobilaria, Tunin.FM, vormt de basis van de eerste ingebouwde internetradio in de auto, die vandaag tijdens de Auto Rai zijn wereldprimeur beleeft. Een tijdje terug besteedden we aandacht aan de radiostations op de mobiele telefoon van Mobilaria in Enschede en vorige week brachten we een overzicht van deze en andere toepassingen van ‘broekzak-internet’. Pioneer Benelux heeft de primeur van internetradio in de auto. Door de mobiele telefoon via stereo Bluetooth (dus draadloos) te koppelen aan een Pioneer car audio installatie kun je rijdend luisteren naar radiostations uit de hele wereld, in perfecte digitale kwaliteit. Op de Auto Rai zal het concept nog niet werkend in een auto te zien zijn. Lees verder

Metro
Lezers van de gratis krant Metro kunnen vanaf morgen/dinsdag zoekertjes op de website van de krant plaatsen via sms. Uit die zoekertjes selecteert Metro dan de berichtjes die in de krant zullen verschijnen. Het nieuwe systeem is uniek in de wereld en kwam tot stand door een technologische overeenkomst tussen Metro en het Belgische bedrijf Mobiya. Metro start vanaf morgen/dinsdag met de vernieuwde zoekertjesdienst SMS Deal. Wie een zoekertje wil plaatsen stuurt een sms-bericht naar het verkorte nummer 4050 (1 euro per bericht). De zoekertjes verschijnen dan onmiddellijk op de website van Metro. Lees verder

UPC
Kabelbedrijf UPC heeft bij de politie in Amsterdam aangifte gedaan van bedreiging door internetmagazine Bright. Dat zegt het magazine maandag op zijn website. UPC heeft de aanklacht nog niet bevestigd. Twee betrokken redacteuren zouden woensdag door de politie worden gehoord als verdachten in de zaak. Het magazine bezorgde eerder deze maand een totaal verwoeste UPC-decoder bij de balie van het bedrijf. De baliemedewerker zag het pakket echter aan voor een bom, en schakelde direct de politie in. UPC-woordvoerder Ronald van der Aart verklaarde destijds dat “drie nors kijkende mannen een naar benzine stinkende doos kwamen bezorgen waar draden uitstaken.” Lees verder

RTL
Meer dan tienduizend Formule 1-fans hebben een petitie ondertekend tegen de reclameonderbrekingen tijdens Formule 1 Grand Prix’. De initiatiefnemers hebben de lijst opgestuurd naar RTL, dat de komende jaren de Formule 1 uitzendt. Vorige week maakte het Nederlandse tv-publiek voor het eerst kennis met Formule 1 volgens de uitzendstrategie van RTL. De Grand Prix van Australië werd acht keer onderbroken door reclameblokken. Hoewel RTL gebruikmaakt van de zogenaamde ‘screen in screen-methode’, waarbij de race tijdens de onderbrekingen in een klein deel van het beeld nog wel te zien is, wekten de reclameblokken veel ergernis op bij het Nederlandse publiek. Lees verder

Kabel
Zeven Zuid-Hollandse gemeenten proberen de ongefundeerde tariefsverhogingen van kabelaar UPC buiten de deur te houden. Zeven gemeenten in Zuid-Holland wonnen een rechtszaak tegen UPC over hun tarieven voor tv-pakketten. De rechter heeft de gemeenten in het gelijk gesteld over het plafond in de tarieven voor de periode 1996-2006. Maar ze moeten wel met UPC gaan onderhandelen over verhoging vanaf het jaar 2006. Voor de 10-jarige periode gold een verkoopcontract waarin de gemeenten Spijkenisse, Bernisse, Brielle, Hellevoetsluis, Ridderkerk, Rozenburg en Westvoorne hadden bedongen dat de tarieven voor het standaardpakket slechts met een vaste inflatiecorrectie van 2,5 procent en eventueel gestegen ‘externe’ kosten mochten worden verhoogd. Dat contract was afgesloten met het Rotterdamse energiebedrijf Eneco dat de netten van de gemeenten kocht, en vervolgens met UPC dat de netten overnam van Eneco. Maar UPC wilde een aanmerkelijk hoger tarief bij haar klanten zien. Lees verder

PCM
Kranten- en boekenconcerns PCM Uitgevers en NDC/VBK gaan mogelijk samenwerken. De Leeuwarder Courant meldt dat een samenwerking tussen de uitgevers in de lucht hangt. Er zou in het diepste geheim serieus worden gekeken naar uitwerking van dit scenario. De samenwerking zou in het licht moeten worden gezien van het vertrek van Apax als grootaandeelhouder. Directeur Jan de Roos van NDC/VBK (onder meer Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden) spreekt over ‘een interessante gedachte’ de twee uitgevers te bundelen, maar onthoudt zich verder van commentaar. De verkoop van het belang van Apax in PCM is inmiddels afgerond, zo werd gisteren bekend. De Stichting Democratie en Media heeft het belang van 47,5 procent overgenomen. Beide partijen hadden in januari al een principeakkoord naar buiten gebracht. Lees verder

Temptation
Het scouten van een mannelijk Veronica-gezicht valt niet mee, vertelt programmaleider Alphons Martens van de omroep die zich de meest sexy zender van Nederland noemt. Eigenlijk is het makkelijker vrouwelijk talent te vinden maar voor de nieuwste reeks Temptation Island was naast de Vlaamse Véronique de Kock toch echt een man nodig. Toen Martens de nieuwe presentator van het filmpjesprogramma Funny Videos eens aandachtig bekeek, wist hij het. Co Rowold (30) moest ook maar in het verleidingsprogramma aan de slag. “Hij is jong, heeft humor, een goede uitstraling. En, hij is niet te knap. Het is een leuke jongen met een leuk verhaal, waar de mannelijke deelnemers zich niet door bedreigd hoeven te voelen.”. Lees verder

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email