Search
Close this search box.

Luistercijfers: januari – februari [Update2]

Onderzoeksbureau Intomart GfK heeft vandaag (15 maart) de meest recente luistercijfers gepubliceerd over de periode jan – feb 2007. Uit deze cijfers blijkt dat Radio 2 weer marktleider is in deze periode met een marktaandeel van 13.4% [was 14.5%]. Radio 538 staat op een tweede plaats met 10.5% [was 10.1%]. En Skyradio staat nu op een derde positie en heeft een marktaandeel van 9.6% [was 10.2%].

Overzicht Luistercijfers: jan / febr
01 Radio 2  –  13.4%  [14.5%]
02 Radio 538  –  10.5%  [10.1%]
03 Skyradio  –  9.6%  [10.2%]
04 Radio 3FM  –  7.7%  [7.9%]
05 Radio 1  –  7.5%  [6.6%]
06 Q-Music  –  5.8%  [5.5%]
07 Veronica  –  5.3%  [5.5%]
08 Radio 10 –  4.5%  [5.0%]
09 Radio 4  –  2.2%  [1.7%]
10 Caz  –  2.0%  [1.8%]
11 Classic FM  –  2.0%  [1.8%]
12 Slam FM  –  1.6%  [1.3%]
13 Arrow Classic Rock  –  1.5%  [1.5%]
14 Radio 5  –  1.4%  [1.5%]
15 Arrow Jazz FM  –  0.6%  [0.5%]
16 100%NL  –  0.5  [0.4%]
17 BNR nieuwsradio  –  0.4%  [0.3%]
18 Kink FM  –  0.2  [0.2%]
19 TMF radio – 0.1 [0.0]

—  ORN  –  14.2%  [14.2%]
—  CRN  –  2.4%  [2.2%]
—  Overige zenders  –  6.7%  [7.2%]

Stijgers: Radio 538, Radio 1, Q-Music, Radio 4, Caz, Classic FM, Slam FM, Arrow Jazz FM, 100%NL, BNR nieuwsradio, TMF radio, CRN.
Dalers: Radio 2, Skyradio, Radio 3FM, Veronica, Radio 10, Radio 5, Overige zenders. 
Gelijk: Arrow Classic Rock, Kink FM, ORN.

[Update]
Arrow is blij met nieuwe normweging die ‘Gouden Standaard’ wordt genoemd. “De significante stijgingen van de betreffende marktaandelen als gevolg van de nieuwe normweging tonen aan dat de nu doorgevoerde actualisering noodzakelijk was. De nieuwe luistercijfers laten zien dat Arrow met haar stations dé special interest-radio-aanbieder is voor het bereiken van de doelgroepen AB1 20-49 jaar en B2B.” Arrow had in jan – feb een stijging van het marktaandeel in de doelgroepen B2B (78%) en AB1 20-49 jr (29%).

[Update2]
Het marktaandeel van Slam FM is ook gestegen. In de kerndoelgroep 16 tot 24 jarigen steeg het marktaandeel naar 6,6% en bij 20 tot 34 jarigen is het 34% toegenomen. Het weekbereik van Slam FM groeide met 91.000 extra luisteraars, een bereikte volgens het radiostation ‘het hoogste absolute aantal luisteraars in haar bestaan.’
 
Jacqueline Bierhorst: “Binnen Slam FM wordt ontzettend hard gewerkt door iedereen om voor jong Nederland het beste radiostation te worden. We hebben echt een eigen geluid. Het radiolandschap zit redelijk vast en aanvankelijk zat er weinig beweging in de luistercijfers. Ik ben er trots op dat we na een relatief korte periode toch al kunnen zien dat de weg omhoog is ingezet en het marktaandeel onder jongeren groeit.” 

Kijk hier voor een volledig overzicht. Op 19 april worden weer nieuwe luistercijfers gepubliceerd. [Radiowereld.NL]