Voor de redactie van het wielerpraatprogramma De Avondetappe is het zoeken naar pittoreske locaties tijdens de Tour de France nóg moeilijker geworden. De Belgische tv schotelt de kijkers tijdens deze tour namelijk een kopie van het succesvolle programma van Mart Smeets voor onder de titel Tour 2007. In Gent, eerder deze week finishplaats van het wielercircus, gingen beide programma’s letterlijk op een steenworp afstand van elkaar de lucht in, zij het dat Tour 2007 om 22.00 uur begint, en De Avondetappe pas een uur later.
Beide programma’s draaien om een presentator die met gasten op zoek gaat naar mooie verhalen achter de sport. “Zij hebben vijftig man techniek, wij zeven”, stelt Jan Stekelenburg, chef d’équipe van De Avondetappe-ploeg. “Maar zij zaten de eerste drie dagen van de Tour op dezelfde locatie in Gent, terwijl wij op dag één pal onder de Big Ben zaten. Maar wat belangrijker is: wíj hebben Mart, zij niet.”. Lees verder
AT5
De gemeente onderhandelt met externe partijen, ook commerciële, over de toekomst van televisiezender AT5. PvdA-wethouder Carolien Gehrels van Kunst en Cultuur zegt de komende weken al zes afspraken te hebben met niet-commerciële kandidaat-partners. Verkoop wordt niet uitgesloten. ”Bij AT5 ontbreekt momenteel het meerjarenperspectief,” aldus Gehrels. ”Of ik er vanaf wil? De vorige raad heeft gezegd: verkopen, maar wilde dat uiteindelijk niet. Ik vind dat je daar op een genuanceerde manier naar moet kijken en ik wil het graag laten afhangen van de gesprekken die ik deze zomer met potentiële partners voer. Dus het klinkt heel spannend.” Lees verder
Dinnershows
In het rustieke Waverveen, midden in het Groene Hart, woont een van de grootste evenementenorganisatoren van Nederland. Al 25 jaar verzorgt Frank Wentink met zijn bedrijf Wentink Events grootschalige dinnershows, gala’s, showprogramma’s en evenementen in binnen- en buitenland, ook voor goede doelen. Voor zijn verdiensten in het vak kreeg hij recent een koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Burgman van De Ronde Venen. Lees verder
SBS8
SBS Broadcasting (SBS 6, Net 5 en Veronica) lanceert in navolging van RTL Nederland een vierde televisiezender. Dit najaar of begin volgend jaar beginnen de uitzendingen. Wat voor zender het wordt, is onbekend. SBS reageert hiermee op concurrent RTL, dat na het inlijven van John de Mols mislukte zender Tien, dit najaar met een vierde zender komt. RTL 8 wordt een klein station met een vrouwelijk accent. Lees verder
Media
Volgende digitale stap voor Holland Casino, maar ‘adverteerders zijn het een beetje beu’. Het gaat niet hard genoeg met de ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden. Gisteren begon Holland Casino met haar tweede interactieve campagne op de digitale tv van UPC. Het spotje promoot een gratis te bestellen pokerboekje met speluitleg. Met nummertoetsen op de afstandbediening kunnen geïnteresseerde kijkers naam en adres invullen, en optioneel hun e-mailadres. Dat is tijdrovend voor onervaren sms’ers, dus loopt ondertussen de reguliere tv-uittzending gewoon door in een klein scherm bovenaan het beeld. De kijker hoeft niets te missen. Lees verder
Krant
Lezers geven gratis kranten een minder positieve waardering dan de betaalde exemplaren. De betaalde landelijke kranten krijgen gemiddeld een 7.9, terwijl Dag, Sp!ts, Metro en De Pers respectievelijk een 5.9, 6.8, 6.9 en een 7 krijgen. Dat blijkt uit woensdag bekendgemaakte resultaten van de Dagblad Monitor 2007 van Newcom Research & Consultancy. Van de gratis bladen heeft Metro (96 procent) de grootste naamsbekendheid, direct gevolgd door Sp!ts (95 procent). De nieuwere kranten worden door 53 procent (De Pers) en 28 procent (Dag) herkend. Metro heeft het grootste bereik’s 73 procent van de ondervraagden geeft aan in de afgelopen zes maanden deze krant te hebben gelezen. Lees verder
Kids
Voetbal International en Z-Press Junior Media gaan samenwerken om de uitgave VI for Kids te restylen en opnieuw uit te brengen onder de naam VI Junior. Lees verder
Muziek
Deze zomer liggen er twee nieuwe bladen in de winkel die helemaal zijn gewijd aan wereldmuziek. Fado en tango zijn populair genoeg in Nederland, denken de makers. Twintig jaar geleden werd de term world music, wereldmuziek, in het leven geroepen als poging om niet-westerse muziekstijlen beter te kunnen verkopen. Dat die markt inmiddels volwassen is geworden, bewijzen twee Nederlandse tijdschriften over wereldmuziek die sinds kort in de winkel liggen. Lees verder
BBC
Mark Thompson, de baas van de Britse omroep BBC, kondigt aan dat de omroep tegen eind dit jaar minstens 6.000 banen wil schrappen. Met deze afslanking wil Thompson tegemoetkomen aan de eisen van de Britse regering om efficiënter te werken. Bovendien wil hij de concurrentie aangaan met de commerciële zenders. Daarvoor is er een jaarlijkse besparing van 3% nodig. “Geen gemakkelijke opdracht. We werken al sinds de jaren ’90 aan efficiëntie”, aldus Thompson. Lees verder
Ik
De bekende RTL-spelshow Wie Ben Ik? keert mogelijk terug op de buis. Dat beweert roddeljournalist Evert Santegoeds. “Ze zijn in het diepste geheim bezig met de voorbereidingen van de remake”, aldus Santegoeds in het radioprogramma Evers Staat Op bij Radio 538. Lees verder
Pestshow
Het zou geen pestshow worden, benadrukte John de Mol vorig jaar september, aan de vooravond van de eerste aflevering van het door hem bedachte programma De Gouden Kooi. ‘Net als fysiek geweld is ook geestelijk geweld verboden. Wie zich daar herhaaldelijk schuldig aan maakt, wordt er uitgezet.’ Inmiddels weten we beter. Er gaat geen dag voorbij zonder dat in het programma wordt geduwd, geschopt, geslagen, gescholden, gemept of gegooid. Met de zegen van De Mol. Als een deelnemer de villa verlaat, is dat, op een uitzondering na, omdat deze het niet meer volhoudt. Lees verder