Het Nederlandse Daily Media wil voor grote bedrijven honderdduizenden IPTV-kastjes verspreiden waarmee zowel reguliere tv-kanalen als internetstreams en multimedia naar het tv-toestel zijn te brengen. Het Japanse NTT Docomo test het Daily Media-kastje en het bedrijf is in gesprek met een grote buitenlandse financiële instelling.
Het IPTV-kastje van Daily Media, een bedrijf uit Brabantse plaatsje Wijk en Aalburg, toont allerlei mogelijke internetcontent, van tv-streams tot on demand films en amateurfilmpjes. Het enige wat nodig is: een gewone netwerkkabel. Het systeem werkt vervolgens via internet. Lees verder
ProSieben
Een remake van de Nederlandse komedieserie ‘Samen’ wordt binnenkort ook in Duitsland uitgezonden. Onder de titel ‘Volles Haus’ is de show vanaf 13 januari te zien op de zender ProSieben. Er wordt gestart met een serie van dertig afleveringen. Dat heeft producent NL Film & TV bekendgemaakt. Pro Sieben zendt de serie wekelijks uit. Lees verder
Top 2000′
Vrijdag is de laatste dag dat iedereen kan stemmen voor de Top 2000. Radio 2 schrapte twee nummers uit de populaire lijst na vermeend lobbywerk. Hoever mag het aanprijzen van een mooi liedje gaan? Voor wie graag afwisseling ziet in de lijst met standaardtoppers als Queen, Deep Purple en Led Zeppelin was het een uitkomst. Maar de directie van Radio 2 was niet gelukkig met de binnenkomst van de liedjes ’t Het nog nooit zo donker west van de Groningse zanger Ede Staal en Tell the World van relipopband Hillsong United in de Top 2000, die tussen kerst en nieuwjaar wordt uitgezonden. Lees verder
06-belprogramma’s
Fractieleider Arie Slob van de ChristenUnie wil seksdating en 06-belprogramma’s die ‘s nachts op de commerciële televisie worden uitgezonden, aan banden leggen. Hij gaat maandag tijdens een mediadebat in de Tweede Kamer voorstellen om de eisen die worden gesteld aan telewinkelen, hiervoor aan te scherpen. Een woordvoerder van Slob heeft een bericht hierover in het Nederlands Dagblad maandag bevestigd. Volgens de kleinste regeringspartij kan het niet zo zijn dat ‘s nachts met telewinkelen niks anders aan de man te brengen is dan seks. Ook zouden grote tv-blokken met seksdatingprogramma’s niet passen in het kabinetsstreven om de seksualisering van de samenleving tegen te gaan. Lees verder
ChristenUnie
De ChristenUnie moet zijn pijlen richten op andere media dan televisiestations die seksdates aanbieden. Dat stelt SBS maandag in een reactie op het voorstel van de ChristenUnie om nachtelijke 06-belprogramma’s aan banden te leggen. Lees verder
BBC
De BBC heeft het HDTV-kanaal van de Engelse publieke omroep officieel goedgekeurd. Hierdoor zal de programmering van de HD-zender stapsgewijs worden uitgebreid. Ook zal de zender mogelijk voor distributie worden aangeboden aan Europese HDTV-aanbieders. De HDTV-zender werd toegevoegd aan het BBC zenderpakket omdat hij “een significante meerwaarde heeft”. BBC-HD zal voor de Britse kijker beschikbaar komen via kabel, satelliet en aardse digitale netwerken. Ook op het internet zal BBC-HD aangeboden gaan worden. Lees verder
Plasterk
De regionale omroep doet een oproep aan de politiek om meer geld. Maandag spreekt de Tweede Kamer met minister Plasterk (OCW) over de toekomst van de publieke omroep. In de regio wordt de publieke omroep door deze PvdA-minister op een dood spoor gezet, zegt ROOS, het overleg en samenwerkingsverband van de dertien regionale publieke omroepen in Nederland. Lees verder
Omroepplannen
Minister Ronald Plasterk (Media) krijgt in de Tweede Kamer de handen niet op elkaar voor een deel van zijn omroepplannen. Dat bleek maandag tijdens de behandeling van de mediabegroting. Kamerleden zijn bang dat het bewuste plan een jacht naar nieuwe omroepleden tot gevolg kan hebben en daar zijn zij tegen. Momenteel functioneren zendgemachtigden binnen het omroepbestel op basis van een A, B- of aspirant-status. Als een omroep een bepaalde ledengrens doorbreekt krijgt hij wezenlijk veel meer of minder geld en zendtijd. Lees verder
Youp
Heel Bangladesh loopt onder en wij kijken naar elkaars nagelknipper.” Deze verwondering over de „tragische gekte” over de glossy’s van bekende Nederlanders deed Youp van ’t Hek besluiten zelf ook een glossy te maken. ‘De’ Youp wordt maandagmiddag gepresenteerd. Het tijdschrift is een eenmalige grap van de cabaretier. Overigens springt hij wel voorzichtig om met zijn grap. „Het blad lag tot kort voor de presentatie in de kluis. Ik wil niet dat anderen via een kort geding de verschijning tegenhouden.” Hoewel in het blad ‘interviews’ en columns staan met en van bekende Nederlanders, is alle tekst van Van ’t Hek. Lees verder
RVU
Zes onervaren tv-makers hebben een pilot gemaakt voor een nieuw jongerenprogramma voor de RVU. Morgen beslist de omroep of er een vervolg komt op ‘De Zwarte Hand’. ,,Tussen 18.00 en 19.30: flirten achter het glas op de Wallen”, staat op het callsheet dat nieuwbakken tv-producent Kevin Soares (23) keurig heeft opgesteld. Aan het begin van de avond heeft de televisieploeg van het nieuwe RVU-jongerenprogramma De Zwarte Hand er al een halve dag opzitten. Lees verder
Radio 6
Radio 6 laat dinsdagmiddag unieke opnames horen van gitaarlegende Jimi Hendrix. Dat heeft samensteller en Hendrix-fan Kees de Lange maandag gemeld. Het digitale kanaal wijdt een hele dag aan de muzikant. Hendrix zou op 27 november 65 jaar geworden zijn, ware het niet dat hij in 1970 stierf aan een overdosis slaappillen. Lees verder
Floor
Floortje Dessing gaat na twee jaar haar tweede Nukuhiva-winkel openen. Deze winkel met uitsluitend duurzaam geproduceerde artikelen komt in Utrecht. Dat heeft haar pr-bureau maandag bekendgemaakt. De eerste opende de voormalige presentatrice van RTL Travel in april 2006 aan de Haarlemmerstraat in Amsterdam. De zaken gaan zo goed, dat ze een tweede zaak opent. Lees verder
Vara
Edwin Valent is benoemd tot hoofd nieuwe media bij de VARA. Hij volgt Wessel de Valk op, die zich vanaf 1 december gaat richten op zijn eigen bedrijf. Valent werkte eerder voor verschillende mediabedrijven, waaronder de VPRO, MTV, TMF, RTL en Veronica. Bij Talpa werkt hij aan de crossmediale formats van Tien. De Valk hield zich bij de VARA zich vooral bezig met de ontwikkeling van digitale themakanalen. Kort geleden ontving hij in verband hiermee nog een nominatie voor de ABN AMRO New Media Award. Lees verder
Lokaal
De Stichting Omroep Terneuzen beschikt vanaf februari volgend jaar over een zendfrequentie voor het uitzenden van Zeeuws-Vlaamse televisieprogramma’s. Door die toezegging van Delta komt een einde aan anderhalf jaar soebatten. Gisteren zouden de twee partijen elkaar treffen op een hoorzitting bij het Commissariaat voor de Media, maar die werd op het laatste moment afgezegd. “Delta en Omroep Terneuzen hebben vorige week overleg met elkaar gehad. Delta heeft toen een aantal toezeggingen gedaan. Medio februari stelt zij een frequentie beschikbaar voor alle lokale omroepinstellingen”, zegt hoofd zendtijd- en kabelzaken van het Commissariaat voor de Media, Dirk Oudenaarden. “Wij zullen de komende tijd in de gaten houden hoe hard die toezeggingen zijn.” Lees verder
Najib
Het ging allemaal iets te snel, vond Najib Amhali. Kort nadat Jack Spijkerman in het voorjaar van 2005 opzien had gebaard met zijn overstap naar de commerciële zender Talpa, maakte de VARA met trots bekend dat men Amhali had binnengehaald. Wat voor programma de nieuwe aanwinst ging maken, was nog niet duidelijk. Evenmin stond al vast wanneer het zou worden uitgezonden. „Maar al meteen stond toen in verschillende kranten dat ik de vervanger van Jack Spijkerman zou worden”, zegt de cabaretier. „En daar schrok ik nogal van. Kom nou jongens, dacht ik, dit is de eerste keer van mijn leven dat ik een tv-programma ga maken – doe even kalm aan alsjeblieft.” Lees verder
Weer
Van alle weersverwachtingen op de Nederlandse tv en websites, zijn die van RTL het betrouwbaarst. Dat blijkt uit een onderzoek van VARA’s consumentenprogramma Kassa, dat de resultaten zaterdag bekendmaakte. Kassa hield over een langere periode de verwachtingen bij van NOS, RTL, SBS, Weeronline.nl en Weer.nl. Het gaat om gepresenteerde voorspellingen voor een bepaald deel van Nederland, zowel voor de korte als de lange termijn. De websites scoorden beter met hun langetermijnverwachting en SBS en NOS juist met de verwachting voor de volgende dag. Lees verder
RTL
Betalen voor het bekijken van een tv-serie of eerst verplicht een commercial uitzitten. Die keuze biedt de website van RTL bezoekers voortaan. “RTL komt als eerste in Nederland met deze nieuwe manier van adverteren”, aldus een woordvoerder van het tv-bedrijf vrijdag. “Consumenten kunnen op rtl.nl gratis kijken naar series of films waar normaal gesproken voor moet worden betaald”, legt de zegsman uit. “In plaats van het verrichten van een betalingshandeling, krijgen ze voorafgaand aan de start van het programma een verplichte interactieve commercial te zien. Lees verder
TV
Leer commerciële televisie maken, formats bedenken en presenterensummerschool. Zomer is de tijd van luieren óf bijleren. Op de next-summerschool kan het allebei. Vandaag: hoe maak je een succesvol media-format? „Relevantie”, zegt inleider Babette, is heel belangrijk. Ze bedoelt: belangrijk als je vraaggestuurde (lees: commerciële) televisie gaat maken. Relevant voor de consument die het programma moet gaan zien, relevant voor de adverteerder. Als Unox een winterwandelprogramma wil, dan kan dat alleen maar als ‘wandelen’ voor de consument een relevante activiteit is. En Unox steekt alleen maar geld in een televisieformat als het merk ‘positief wordt geladen’ met het behaaglijke gevoel van een goede winter. „Mensen blij, Unox blij.” Lees verder